Et halvt tonn «frozen yoghurt» ble båret ut i små begre fra 7-Eleven på Olaf Ryes plass på Grünerløkka i Oslo forrige helg. Butikksjef Farshid Samsami takker finværet og en ombygging av butikken som kostet halvannen million kroner for salgsrekorden.

Produktet var ifølge Samsami det sekstende mest populære i butikken i april ifjor, før ombyggingen, og det klart mest populære i år.

Oslo, 02.05.2014: På Grunerløkka tester 7-eleven ut et nytt konsept med frokost, sunne ferskvarer og selvbetjent frozen yoghurt i alle kategorier med strø og smågodt på. Forrige helg solgte kjøpmann Farshid Samsami 500 kg med frozen yoghurt og strøssel til små og store kunder. Nå håper han å selge et halvt tonn på 17. mai. Han er storfornøyd med konseptet.
Oslo, 02.05.2014: På Grunerløkka tester 7-eleven ut et nytt konsept med frokost, sunne ferskvarer og selvbetjent frozen yoghurt i alle kategorier med strø og smågodt på. Forrige helg solgte kjøpmann Farshid Samsami 500 kg med frozen yoghurt og strøssel til små og store kunder. Nå håper han å selge et halvt tonn på 17. mai. Han er storfornøyd med konseptet. (Foto: Aleksander Nordahl)

BI-forsker Pål Silseth ser mørke skyer over kioskene som ikke snart tenker nytt.

Kundene er nemlig ikke imponerte over dagens kioskbransje. Det viser ferske resultater fra Norsk kundebarometer. Alle de fire kjedene kundene har sagt sin mening om, havner langt ned på listen over Norges best likte bedrifter.

«Må skjerpe seg»

Narvesen gjør det best med en 76. plass på listen over de 180 bedriftene mer enn 7000 forbrukere har sagt sin mening om. Deretter følger Deli de Luca, 7-Eleven og Mix på henholdsvis 138., 157. og 159. plass.

Kioskbransjen får i snitt 68,2 poeng og havner dermed i «likegyldig/misfornøyd»-divisjonen.

– Kioskene må skjerpe seg, hvis ikke ligger det til rette for at en ny aktør vil komme feiende inn. Og det er kanskje på tide, sier Pål Silseth, BI-forsker og prosjektleder for kundebarometeret.

Se kundenes rangering av alle de 180 selskapene her.

«Lite nytt på 11 år»
Han mener å se de samme tendensene i bransjen som for 11 år siden. Da toget Deli de Luca inn på markedet.

– Før Deli de Luca var det 7-eleven, Narvesen og noen lokale varianter. De levde godt med slik det var, men jeg mener de rett og slett sovnet litt i timen. Siden Deli de Luca kom har lite nytt skjedd. Nå er vi der igjen. Det er for lite fornying, for lite forbedring, sier Silseth.

Han sier kioskene må tenke nytt, særlig fordi de har mistet et viktig fortrinn: Nå har også de fleste dagligvarebutikkene lange åpningstider.

Kundebarometeret viser at selv om kundene er lunkne, scorer kioskene høyt på lojalitet.

– Kundene kommer tilbake når alternativene ikke er bedre. Men hvis man har lav tilfredshet, blir kundeflukten stor idet en ny og spennende aktør kommer inn, sier Silseth.

Hardere kaffe-konkurranse
Kjedeleder Tormod Lier i Norgesgruppen-eide Deli de Luca sier han «selvfølgelig ikke» er enig med Silseth i at de sover i timen.

– Vi driver kontinuerlig med utvikling, spesielt innenfor mat og drikke har det skjedd vesentlige endringer, sier Lier.

Han sier kiosklandskapet er nokså likt som da Deli de Luca startet opp, men at konkurransen har økt - særlig fra konkurranse fra kaffebarer som Kaffebrenneriet, Espresso house, Starbucks og Waynes coffee.

Lier sier de aller fleste trendene er skapt i kioskbransjen, som var først ute med bake-off og lange åpningstider.

– Så kom dagligvare etter. I flere andre kategorier er det bare et tidsspørsmål før dagligvare kommer etter, sier Lier.

– Har du noen eksempler? Som du vil snakke om?

– Nei, haha. Men overordnet kan jeg si at jeg er helt sikker på at det fremover blir mer konkurranse på mat og drikke for folk i farten, sier han.

LIKEGYLDIGE KUNDER. Kioskene får jevnt over lav score av kundene på årets kundebarometer. Her er Magnus Reitan, administrerende direktør i Reitan Convenience, på 7-Eleven på Værnes. Til venstre står kjøpmann Wictor Johnsen (kjøpmann).
LIKEGYLDIGE KUNDER. Kioskene får jevnt over lav score av kundene på årets kundebarometer. Her er Magnus Reitan, administrerende direktør i Reitan Convenience, på 7-Eleven på Værnes. Til venstre står kjøpmann Wictor Johnsen (kjøpmann). (Foto: Ole Morten Melgård)

Kjemper om folk på farten
Reitan Convenience-direktør Magnus Reitan mener det er feil av Silseth å si at alle kioskene er bakpå.

– Narvesen kommer aller best ut blant kioskaktørene igjen og igjen. Både Narvesen og 7-Eleven har jobbet svært mye med å utvikle og fornye sine produkter og konsepter, og det gir gode resultater. Bransjen har en vei å gå, men det blir ikke helt riktig å dra alle over én kam, sier han.

I likhet med Lier trekker han frem folkene på farten som en voksende kundegruppe mange konkurrerer om.

– Det gjelder ikke bare tradisjonelle kiosker og bensinstasjoner, men også dagligvaren, kafeer, bakerier, apoteker og til og med byggvaren, sier han.

Reitan påpeker at de er i ferd med å rulle ut et nytt 7-Eleven-konsept, sist ut var kiosken ved Olaf Ryes plass. Halvannen million kroner skal investeres per butikk som oppgraderes. Det blir ny planløsning og blant annet satsing på frokost og «en mer personlig tone i butikken».

Norsk kundebarometer 2014

Kioskene som er bedømt av kundene i årets undersøkelse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.