Høyre/Frp-regjeringen skroter de rødgrønnes vridning mot mer straff for høye CO2-utslipp i bilavgiftene. Bilimportørene synes utviklingen går feil vei.

Les om avgiftene her: Endrer bilavgiftene

- Det er umulig for oss som tar ansvar for å bringe ny teknologi på markedet å forstå dette. Det er ingen stor dramatikk, men det gir underlige utslag, sier Volvo-sjef Øystein Herland til DN.no.

Ladbar taper
Han har lenge vært forkjemper for å avskaffe effektavgiften, noe han kaller den siste dinosaur i avgiftssystemet. Den nye regjeringen har redusert endringene i effektavgiften som de Rødgrønne la til grunn i sitt budsjett. Denne komponenten kan gi store utslag for de mer effektive motorene, og teknologiene på markedet.

- At en vanlig V60 med dieselmotor blir 4-500 kroner dyrere er greit, men at vår plug-in modell som slipper ut 48 gram CO2 per kilometer blir 3000 kroner dyrere i dette budsjettet, er det ikke mulig for meg å forstå uten noen dypere forkl#229, sier Herland.

Den ladbare hybriden får lavere avgift neste år, men ikke så mye som man kunne tro det ville bli da dagens regjering satt i opposisjon.

- Vi kan ikke ta 100.000 kroner mer for denne bilen enn for en konkurrent som slipper ut mye mer CO2, sa Frps Bård Hoksrud før han prøvekjørte den ladbare Volvoen for første gang for et drøyt år siden.

Som statssekretær i Samferdselsdepartementet er han nå med på å kreve inn 3000 kroner mer i avgift enn den rødgrønne regjeringen forslo tidligere i høst.

Les vår test av Volvos plug-in hybrid: Hvor mye billigere blir denne?

Volvo lanserer om ikke lenge, langt mer effektive motorer. Men ifølge Herland straffes de av avgiftssystemet. Eksemplet hans er en V60 som går fra et CO2-utslipp på 119 gram per kilometer til 102 gram per kilometer. Ettersom effekten samtidig øker fra 163 til 181 hestekrefter, går mer enn hele vinninga opp i spinninga.

- De 12.000 kronene i redusert CO2-avgift, som skulle få folk til å kjøpe denne modellen, spises opp av de 14.000 kronene ekstra i effektavgift. Forstå det den som kan. Dette er ikke noe stort løft for miljøet, sier Herland.

Lite fremtidsrettet
Også andre i bilbransjen er kritiske til det nye avgiftsforslaget.

- Jeg er skuffet over dette budsjettforslaget. De mest miljøvennlige bilene får nå en avgiftsøkning, mens de minst miljøvennlige bilene blir avgiftsvinnere. Det er lite fremtidsrettet, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening i en pressemelding.

Dersom dette forslaget vedtas har bilimportørene regnet ut at en bil som slipper ut 50 gram CO2 får en avgiftsøkning på omkring 2000 kroner i 2014, mens en bil som slipper ut 80 gram får en økning på rundt 4.000 kroner. Det er andre år på rad at biler med et utslipp på 80 gram får økte avgifter selv om de er langt mer miljøvennlige enn gjennomsnittsbilen.

Også Toyota-sjef Lars-Erik Årøy stusser over det nye budsjettforslaget. Han reagerer spesielt på at innslagspunktet for CO2-avgift reduseres fra 110 til 105 gram per kilometer.

- Det er helt feil prinsippet med å øke differansen mellom en veldig god konvensjonell bil og en nullutslippsbil, som allerede har svært gode vilkår. Dette forslaget straffer volumbilene som bidrar til reduserte utslipp, sier Årøy til DN.no.

- Bilavgiftene har gått i riktig retning, men med dette forslaget går vi tilbake igjen. Jeg kan ikke finne noe annet å sette det på enn tidsknapphet. De ville endre budsjettet, men det ble helt uten mål og mening, sier Herland.

Her er utvalgte eksempler for de nye bilavgiftene:

Kilde: Bilnorge.nos avgiftskalkulator.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.