– Du er påtroppende administrerende direktør i Schneider Electric Norge, hvorfor takket du ja til jobben?

– Vi er et av verdens råeste teknologiselskaper og har en viktig rolle i å bidra til reduksjon av CO2-utslippene. Det er kjempespennende å være med på. Målinger viser at energibehovet vil øke med 50 prosent i verden de neste 30 årene. De største CO2-utslippene kommer fra bygninger, ikke transport og industri, og våre produkter er med på å redusere dette. Så har jeg samtidig et personlig engasjement til grønt lederskap. Man kan ikke være en grønn leder uten å ha hjertet med.

– Grønt lederskap krever at sjefen har et personlig miljøengasjement?

– Ja, men selv om jeg kjører elbil og reduserer energibruket på hjemmebane, er jeg ikke idealist, men synes det er kult med grønn teknologi. Dessverre er det et fåtall i Norge som kan kalle seg grønne ledere, og det er en stor utfordring for det private næringslivet. Det nytter ikke med grønne festtaler, og det holder heller ikke å bare rette seg etter minstekravene. Det må gjennomsyre alt, fra strategier og planer og ut i den daglige driften.

– Er problemet størst i det private næringslivet?

– Nei, og det er skummelt, for myndighetene burde virkelig gå foran og vise retning. Det gjør de dessverre ikke. Regjeringen la nylig frem sin digitaliseringsstrategi for offentlige sektor. Da var det grønne skiftet kun nevnt i en bisetning, og det er svært skremmende at man ikke klarte å få et grønt fotavtrykk i den viktige meldingen.

– Du har bred ledererfaring, de siste årene fra Telenor og Experis. Hva blir viktig for deg i din nye lederrolle, utover ditt grønne engasjement?

– Som leder i en teknologibedrift er det svært viktig med kompetanseutvikling og læring. Det gjelder i hele organisasjonen, men dersom jeg skal lykkes som leder i en fremoverlent teknologibedrift som Schneider, må jeg evne å lære ekstremt fort for å kunne sette retning. Jeg har heldigvis god erfaring fra konsulentbransjen hvor vi hele tiden måtte sette oss kjapt inn i nye ting, så det blir nyttig nå.

– Du går inn i en svært mannsdominert bransje, hvordan skal dere klare å rekruttere flere kvinner?

– Schneider har bestemt at det alltid skal være minst én kvinnelig kandidat med i rekrutteringsprosesser, men det er likevel den med best kvalifikasjoner som ansettes. Så lenge det gjøres på denne måten vil andelen kvinner øke naturlig.

– Som leder kommer du sikkert opp i ekstra krevende situasjoner innimellom. Hva gjør du da?

– Det skjer stadig vekk og er med på å gjøre hverdagen spennende. Når adrenalinet koker, så gjelder det å ta et steg tilbake, puste med magen og roe ned. Så er jeg veldig opptatt av karriereutviklingen til de ansatte, derfor er det nødvendig med tydelig tilbakemelding. Det kan for eksempel være at en av medarbeiderne ikke fungerer der han eller hun er. Sannsynligvis sitter vedkommende med samme følelsen, og da er det en leders jobb å legge bedre til rette, finne nye oppgaver eller kanskje hjelpe med å finne en helt annen jobb til den det gjelder.

– Du har vært i en rekke selskaper og har kanskje gjort noen feil du har lært ekstra mye av?

– Ja, en tabbe mange ledere har gjort er dette med feil folk i feil roller. Da gjelder det altså å ta noen kloke grep for å løse det best mulig. Et annet eksempel er fra årene mine i London, hvor jeg var med på dotcom-bølgen. Da godkjente vi litt for mange businesscaser som vi burde skjønt at ikke var liv laga. I ettertid har jeg blitt mer bevisst på å gå til kjernen og ikke la meg vippe av pinnen, selv om noe blir hypet veldig opp.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.