Astrid Simonsen Joos (45) fra Tromsø ble tidligere i år konserndirektør med ansvar for digitalisering i Signify i Nederland, en belysningsprodusent med 29.000 ansatte i 70 land.

I denne artikkelen svarer hun på utvalgte spørsmål fra medlemmene i Dagens Næringslivs Facebook-gruppe DN Kvinner - for deg som er interessert i økonomi og likestilling.

Ser etter tre a-er

Signify-direktøren er opptatt av at både store og små selskaper bør sette sammen team med kjønnsbalanse, medlemmer i ulik alder og med forskjellig bakgrunn.

– Alt handler om å ha de rette menneskene. Har du et godt sammensatt team, får du gode resultater. Et team med stort mangfold er også mye morsommere å lede, fordi det er mer krevende, så du utvikler deg selv også, sier hun.

– Hvilke kvalifikasjoner ser du etter når du rekrutterer?

– Jeg har en enkel liten regel når jeg ansetter, jeg ser etter de tre a-er: «aptitude, adaptitude og attitude». «Aptitude» er at personene har talent, de riktige evnene og kompetansen. «Adaptitude» er at personen er endringsvillig og fleksibel. Personer som er endringsvillige forstår at verden, markedet og kundene forandrer seg fort. De vet at en enkelt utdannelse ikke lengre holder hele livet, men at det er livslang læring som gjelder. «Attitude» er innstilling, holdning og verdier – personer med arbeidsglede, evne til å jobbe i team, ønske om å levere resultater og lyst til å skape forandringer, sier Simonsen Joos.

Astrid Simonsen Joos mener at alle ansatte, henne selv inkludert, kan vurderes etter de tre egenskapene hun legger vekt på ved rekruttering.
Astrid Simonsen Joos mener at alle ansatte, henne selv inkludert, kan vurderes etter de tre egenskapene hun legger vekt på ved rekruttering. (Foto: Kristian Ridder-Nielsen)

Hun påpeker at det er kombinasjonen av egenskaper som er viktig.

– Det nytter ikke hvis man er utrolig kompetent, men ikke klarer å omstille seg i takt med ny teknologi og trender.

Kjente ingen i Danmark

Astrid Simonsen Joos er et relativt ukjent navn i Norge, men en profilert næringslivsleder i Danmark. Hun er også gift med en danske.

– Da jeg flyttet til Danmark, kjente jeg ingen, og ingen kjente meg, så jeg måtte ut å nettverke, og bli kjent i markedet. Det åpnet mange dører. Er man sulten, nysgjerrig og jobber hardt, så skaper det muligheter.

– Hva er dine råd til unge som drømmer om å markere seg internasjonalt?

– Ta ansvar for din egen karriere, og bruk muligheter som ofte ligger i større selskaper. Man kommer langt med nysgjerrighet og appetitt på å lære noe nytt. Bruk det fine nettverket som ofte er i store selskaper, by på deg selv og vær aktiv. Det handler ofte om å gå litt ut av sin egen komfortsone og drikke kaffe med kolleger du ikke kjenner også. Husk også å finne deg en god leder i alle jobber du velger – en du kan sparre med, som er med på å støtte din utvikling, sier Joos, som tidligere også har jobbet i Microsoft.

Livet for kort til å angre

Medlemmer i DN Kvinner er også nysgjerrig på hvordan Simonsen Joos balanserer jobb og privatliv. Hun og mannen Kristian har to barn, Johanne og Peter, som snart fyller 14 og 17 år.

– Er det valg du har angret på i småbarnstiden som du ville gjort annerledes i dag?

– Jeg velger å ikke angre på ting, og jeg fokuserer på at min lederjobb er et tilvalg, og ikke fravalg. Jeg tror hvis man benytter for mye av sin tid til å angre, eller har dårlig samvittighet, så må man gjøre noe med det. Livet er for kort til dårlige jobber eller dårlig samvittighet.

Hun takker ektemannen, Outlook og god planlegging for at familiekabalen gikk opp, uten besteforeldre i nærheten eller au pair.

– Småbarnslivet er hardt, sier hun.

– Vi har alltid prioritert hjelp til å vaske hus, og da jeg fikk min første toppsjef-jobb, fikk vi hjelp fra en nabogutt som gikk på gymnaset. Han hentet barna litt tidligere på skolen, og var hjemme med dem noen timer før vi kom hjem. Det var en gull verdt. Barna syntes han var superkul og var glade når vi kom hjem. Ellers har vi alltid prioritert å spise sammen med barna både morgen og middag, og så har jeg flettet inn jobb og trening innimellom, sier Simonsen Joos, som tidligere var aktiv alpinist og trener fire-fem ganger i uken.

Astrid Simonsen Joos pendler mellom København og Nederland og reiser også verden rundt for å følge opp kunder.
Astrid Simonsen Joos pendler mellom København og Nederland og reiser også verden rundt for å følge opp kunder. (Foto: Kristian Ridder-Nielsen)

Simonsen Joos pendler mellom København og Nederland og reiser også verden rundt for å følge opp kunder.

– Nå er barna ganske store, og de klarer seg fint når jeg reiser. Jeg tror jeg savner dem mer enn de savner meg, haha.

Simonsen Joos har jobbet 12 år i Danmark.

– Hva er forskjellen på dansk og norsk lederstil?

– Jeg er alltid litt forsiktig med stereotyper og generalisering, men mine erfaringer er at nordmenn er kjent for å være mer uformelle og energiske. Myten er litt at nordmenn jobber mindre enn dansker. Min erfaring er ikke at nordmenn jobber vesentlig mindre, men annerledes. De prioriterer å komme tidligere hjem, spiser tidligere, bruker mer tid på sport og familie. Det er lite hierarki i Norge, og man trives best når alle er venner. Danskene er mer kjøpmenn, alt skal diskuteres, gjerne i en litt hard tone, og dansker er mer globale og urbane. Men det er viktig å ikke ta tonen personlig, for danskene er varme og lojale under den noen ganger harde fasaden.

Smarte lyspærer

Som leder i et belysningsselskap er Astrid Simonsen Joos svært opptatt av teknologi og smarte hus.

– Vi har snakket om smarte hjem i sikkert ti år, men fortsatt har vi en skog av ulike plattformer og systemer som ikke snakker sammen. Hvorfor?

– Vi ser nå med vår smarte belysning til hjemmemarkedet, Philips Hue, at det tok litt tid for våre kunder å gå over fra tradisjonell lyspære til sammenkoblede smarte lyspærer som du styrer via mobilen, kan stemmestyre og som er kompatibel med Amazon, Google og Apple Homekit, sier hun og understreker at forbrukerne må oppleve at teknologien gjør livene deres enklere:

– Generelt tror jeg at trender tar tid. Teknologi endres hurtig, men menneskers adferd endres ikke hurtig. Vi behøver litt tid til å venne oss til nye ting, og behøver også å forstå hvorfor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.