– Du blir en teatersjef blottet for toppledererfaring, men er teaterutdannet og har 20 års skuespillererfaring. Hvordan skal dette gå?

– Si det, ha ha! Det er jo umulig å vite, jeg har aldri vært sjef for en så stor institusjon før. Men jeg er overbevist om at min allsidige bakgrunn og erfaring innen teater er nyttig for å utvikle Kilden videre. Jeg vil alltid sette høy kunstnerisk kvalitet øverst, og mener at ensemblet er hjertet i teateret. Jeg har vært skuespiller i et ensemble i flere år, og har innsikt i prosessene skuespillere går gjennom. Erfaring fra både inn – og utland har i tillegg gitt meg god forståelse for ulike innganger og former for teater. Jeg tror kanskje dette gjør meg mer rustet til jobben enn om det var omvendt, altså om jeg hadde 20 års ledererfaring, men var blottet for teatererfaring.

– Hva tror du var avgjørende for at du fikk jobben?

– Jeg får ansvar for faste og et varierende antall innleide skuespillere og andre medvirkende i forestillinger, så det at jeg mangler toppledererfaring kom naturligvis opp. Jeg var gjennom tre runder og flere tester hos lederrekrutteringsselskapet. Til slutt veide min persontype og bakgrunn tyngst. Jeg har en sterk kunstnerisk visjon, og det er nok noe man enten har eller ikke har. Når det gjelder ledelse tror jeg det er et fag man i større grad kan lære seg. Det har jeg stor respekt for, og har allerede meldt meg på et lederstudium på Universitetet i Sørøst-Norge.

– Du setter kunstnerisk kvalitet høyest, men den finansielle biten er vel også et viktig ansvarsområde for en toppleder?

– Min styrke er først og fremst det faglige, hovedoppgaven er å sørge for at Kilden utvikler seg til å bli en kunstinstitusjon som leverer kunstnerisk kvalitet på høyeste nivå. Innen kunsten kan man ikke alltid tenke mest mulig penger inn, som vel ofte er hovedmålet ellers i næringslivet. Men så klart, budsjettrammen skal holdes. Kilden har heldigvis en solid økonomiavdeling som vil sørge for at vi gjør det.

– Som teatersjef er det du som bestemmer hvilke kulturelle opplevelser folk skal få, hva tenker du om det ansvaret?

– Jeg tenker at det er et stort ansvar som jeg heldigvis deler med flere, det er mange hensyn vi må ta. Vi skal blant annet forsvare hvorfor vi får så mye statsstøtte som vi gjør. Det betyr at vi skal ta vare på dem som besøker oss i dag, og samtidig sørge for å introdusere teater for dem som ikke bruker oss. Man skal ikke undervurdere teateret som en slags dannelsesinstitusjon for befolkningen.

– Du har selv forholdt deg til mange sjefer gjennom en lang karriere, hva er godt lederskap i dine øyne?

– En dyktig leder legger til rette slik at de ansatte kan bli så gode som mulig. Han eller hun setter ikke seg selv i sentrum, men er mer opptatt av å inkludere medarbeiderne. En dyktig leder er også tydelig i kommunikasjonen og bevisst på målet. Dette er generelt viktige lederegenskaper, men så er det også andre ting som er spesielt viktig for en teatersjef.

– Som for eksempel?

– Det er helt avgjørende å kunne sette sammen gode kunstneriske lag som skal skape forestillingene. I tillegg til alle som allerede arbeider på Kilden, skal teateret være et attraktivt sted å jobbe for andre, både lokale, regionale, nasjonale og internasjonale teaterfolk.

– Hverken ledere eller skuespillere går gjennom livet uten å trå feil, kan du avsløre noen tabber fra scenen?

– På scenen trår vi feil hele tiden, men det som er så fint er at publikum gjerne er overbevist om at det skal være sånn. Selv om en skuespiller brekker benet og enten fullfører eller må bæres av scenen, tror ofte publikum at det er en del av forestillingen. Det er på mange måter en fin ting. Det er ofte uhyre morsomt for skuespillerne når ting går litt galt, og jeg har selv fått fullstendig latterkrampe mens jeg har stått på scenen.

– Mange bruker kultur som avkobling og påfyll i hverdagen, men hvor viktig er det egentlig for samfunnet vårt?

– Kunst er på mange måter det som gjør oss til mennesker. Kunsten tar opp tråden der vi ikke lenger kan forstå eller forklare. Teater belyser ting på en annen måte enn andre ting, og det utvikler oss. Så er det et sosialt rom hvor man kommer sammen og opplever det som skjer akkurat der og da. Denne analoge opplevelsen står i stor kontrast og er en fantastisk motsats til den hektiske og digitale hverdagen folk flest har. Så ja, kunst og teater er livsnødvendig i samfunnet vårt!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Kunstner malte rød due på Francos grav
00:58
Publisert: