– Du ble tidlig leder i Elixia-systemet, hva fikk deg til å gå videre med lederkarrieren?

– Det høres kanskje klisjéaktig ut, men det å nå målsetninger som team og samtidig se at de jeg jobber sammen med når sine individuelle målsetninger.

– Kan du huske når du oppdaget det første gang?

– Det som virkelig satte spor var da jeg jobbet som salgsleder på Elixia Colosseum og vi var langt bak budsjett med kun fem dager igjen av perioden. Alle i teamet tok ansvar og gjorde jobben som var nødvendig ut fra hva de var best til. Og vi klarte det! Den følelsen var magisk.

– Du er svensk og leder i Norge, hender det at du merker det?

– Nei. Jeg har bodd i Norge hele mitt voksne liv, så jeg tror jeg er veldig norsk i måten å lede på. Som leder er jeg ikke like byråkratisk og konsensusorientert som svenske ledere. Det er en forskjell der.

– Hva slags leder er du?

– Jeg er meg selv og en veldig autentisk leder. Jeg tror også jeg oppleves som en støttende leder, men samtidig utfordrer jeg folk i komfortsonen når jeg ser potensial i noen. I United Influencers er jeg opptatt av at man først og fremst jobber for seg selv og sin egen utvikling, deretter selskapets. Det sier jeg ofte til de ansatte, dere er først og fremst «Meg selv a/s», som jeg igjen har lært av en av mine tidligere ledere.

– Det må du forklare litt nærmere?

– Jeg tenker at alle bør bruke den tiden de har, uansett hvor de jobber, til å utvikle seg og utfordre seg selv. Man må sørge for å tilegne seg nye eller styrke eksisterende egenskaper og ferdigheter. Hvem er du når du starter i en ny jobb og hva tar du med deg videre? Hvem er du blitt da?

– Og hvordan gjør du det selv?

– Vår bransje er et helt nytt fagområde. Som bedrift og team trenger vi å være endringsdyktige og tøyelige for å hele tiden bli bedre. Som ung leder er det ofte jeg må ut av komfortsonen. Da hjelper det å selv ha klokkertro på det man driver med og tenke på hvor mange års erfaring vi tilsammen besitter i teamet.

– Og hva handler din jobb om?

– Min jobb handler mye om å finne muligheter for å utvikle den markedsføringsformen vi jobber med gjennom influencerne. Det gjør at jeg har mange møter og samtaler i løpet av dagen. Vi jobber med kampanjer og strategier, og de skal evalueres, samtidig som man setter kurs for nye prosjekter. Jeg har selvfølgelig også ansvar for å følge med på hva som skjer internasjonalt.

– Hva er den største utfordringen for din bransje, synes du?

– Å få alle til å forstå at dette til syvende og sist handler om mennesker. I tradisjonell markedsføring kan du produsere reklame som du trykker eller plasserer på en bestemt plass. Men sånn er det ikke når man jobber med influencere. Det vi gjør er mulig på grunn av teknologi, ja, men selve markedsføringen handler om mennesket og kraften av menneskelige relasjoner.

– Når oppdaget du at du var en leder?

– Jeg har vært privilegert og selv hatt ledere som har løftet frem de menneskene de så kunne gjøre det bra. Jeg tror det er sånn jeg også selv ble klar over at jeg kunne lede. Jeg har spilt fotball på ganske høyt nivå og fått utviklet konkurranseinstinkt og målfokus. Jeg kjenner viktigheten av å få hele temaet til å fungere. Samtidig som man passer på sin egen utvikling.

– Har du noen forbilder blant ledere?

– Alle ledere jeg selv har hatt opp igjennom årene er forbilder. Det er ekstremt stor læring i hva andre gjør, men også feilene de gjør.

– Hva slags tips vil du selv gi?

– At man skal være autentisk og tro på det man driver med. Gjør man ikke det, skal man drive med noe annet. Det er også viktig at ledere husker på at det er mennesker de leder. Millenials-generasjonen vil utvikles og være en del av noe som er meningsfullt. Noen ganger trenger du som leder å utfordre, og det skal og må være lov til å gå på trynet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Hareide i ekteskapstrøbbel
Kjetil B. Alstadheim, politisk redaktør i DN, forklarer hvorfor et ekteskap har skapt trøbbel for KrF.
01:45
Publisert: