Ryanair ser ikke på seg selv som et lavprisflyselskap, men et ultralavprisflyselskap. Europas eneste, ifølge administrerende direktør Michael O´Leary, som i dag hadde tatt turen til Oslo for å fortelle om ti nye vinterruter fra Norge.

Ingen andre flyselskaper matcher Ryanairs kostnadsnivå, som på området er i en klasse for seg. Ifølge beregninger Norwegian har gjort, har Ryanair en enhetskostnad på oppsiktsvekkende 0,23 kroner. Til sammenligning er Norwegians 0,42 kroner, easyJet ligger på 0,43 kroner, mens SAS er på 0,78 kroner.

En av årsakene til det lave kostnadsnivået er at Ryanair flyr til og fra sekundærflyplasser. Derfor er ikke Norwegian interessert i å matche Ryanairs kostnadsnivå.

Les mer her: - Umulig å slå Ryanair...

- Vi skal være billigst og kommer derfor til å fortsette med vår modell. Å fly til Gardermoen, slik Norwegian gjør, er helt uaktuelt for Ryanair. Men jeg synes Bjørn Kjos har gjort mye bra og Norwegian har en god businessmodell, sier Michael O´Leary til DN.no.

- Vil ta minst tre-fire år
Én av de tingene han er imponert over er Norwegians langdistansesatsing.

- Jeg synes Norwegian har fått mye urettferdig behandling og møtt mye motstand, men de gjør det de må - og lykkes med det, sier O´Leary.

Norwegian leverte knalltall for andre kvartal i år og har fått en pangstart for langdistanserutene til New York og Bangkok. Rett nok har noen av flyene vært kraftig forsinket, noe som har skapt sterke reaksjoner blant passasjerene, men flyene har stort sett vært fylt til siste sete.

Og dét har Michael O´Leary selvfølgelig fått med seg:

- Vi har planlagt en langdistansesatsing i tre-fire år nå, vi også, men har ingen flyordrer inne for øyeblikket - og da sier det seg selv at det vil ta tre-fire år før vi eventuelt setter i gang. Flere av flyselskapene fra gulfstatene har bestilt så mange fly fremover, så vi må pent vente. Men jeg tror Ryanair kan gjøre det bra på langdistanse etterhvert, sier han.

Satser på USA
- Hvilke destinasjoner har dere i tankene da?

- Det mest interessante er nok å fly fra 12-15 destinasjoner i Europa, blant annet Oslo og Stockholm, til 14-15 destinasjoner i USA. Det er USA vi kommer til å satse på, helt klart. Og det blir billig, lover Michael O´Leary.

Norwegian tilbyr i dag tur/retur-billetter mellom Oslo og New York for cirka 2000 kroner. Vil du ha mat ombord og ta med innsjekket bagasje, må du betale ekstra for dette.

- Vi skal fly MYE billigere enn Norwegian. Vi snakker om enveisbilletter helt ned til 10 euro, hevder Ryanair-sjefen.

Les også: Ryanair må følge norsk lov i Norge (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.