Stadig færre av pilotene i Europa er ansatt direkte i flyselskapet de jobber for, ifølge en undersøkelse University of Ghent har gjennomført.

Det skriver Flightglobal.

Over 6.600 piloter deltok i studien, som ble gjort mellom september og oktober ifjor. Den største gruppen av respondenter var mellom 30 og 40 år og hadde over ti års erfaring fra cockpit.

- Mange rapporterte at de blir betalt per time uten et minimum av garanterte flyvninger, kommer det frem i undersøkelsen.

De fleste pilotene som ikke var ansatt direkte i selskapet, jobbet for lavprisflyselskaper - og størsteparten av disse pilotene var i den yngre delen av skalaen.

Knallhard konkurranse

Selv om 14 prosent av pilotene leies inn på kontraktsbasis, viser det seg at de aller fleste kun jobber for ett selskap og ikke har den fleksibiliteten man normalt har som ansatt i eget selskap.

Flybransjen er i endring og konkurransen er knallhard. Flere flyselskaper, blant annet Norwegian, leier nå inn kabinansatte fra vikarbyråer i stedet for å ha dem ansatt selv.

Outsourcingen av Finnair-flyvertinner har vekket oppsikt i flybransjen.

180 kabinansatte i Finnair mister jobben når flyselskapet oppretter baser i Singapore og Hong Kong, og i stedet leier inn flyvertinner fra det norske bemanningsselskapet OSM Aviation. På sikt er planen å outsource kabinansatte på en rekke andre ruter også.

Les også: - Finnair setter jo bransjen i spill

Vil kapre flybemanningen dnPlus  

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.