Torsdag var eierne i spansk-britiske International Airlines Group (IAG) samlet til årsmøte i Madrid. Siden sammenslåingen av British Airways og spanske Iberia for syv år siden, har giganten vokst gjennom flere oppkjøp – og nå er Norwegian på radaren.

Et knippe eldre småaksjonærer og representanter for andre eiere var møtt frem på en nøye regissert seanse. IAG-sjef Willie Walsh og styreleder Antonio Vázquez Romero kom inn fra bakveien og snakket ikke med pressen.

Det gikk ikke mange minutter før styrelederen snakket fra scenen om planene for å gjøre IAG enda større.

– Konsolidering er en fundamental del av vårt dna, og vi vil fortsatt se på muligheter som virker fornuftig strategisk og finansielt. Vi tror konsolidering vil skje både gjennom sammenslåinger og oppkjøp av eiendeler i andre selskaper, sier Romero.

Frykter prisen presses opp

I to måneder har det vært mye ståhei rundt fremtiden til Norwegian etter at IAG meldte om interesse for å kjøpe selskapet. Det begynte med at IAG i en børsmelding 12. april bekreftet at det hadde kjøpt nær fem prosent av aksjene i Norwegian og vurderte å by.

Toppsjef Willie Walsh (56) gjentok at kjøpet var gjort med intensjon om å etablere en posisjon der man kan få i gang en diskusjon om med Norwegian som inkluderer muligheten for en full overtagelse av Norwegian.

Han er fortsatt interessert.

– Vi er fortsatt «open-minded» om Norwegian. Dette er ikke en avtale som vi er nødt til å gjøre og vi vil definitivt ikke bli involvert i en budkrig, sier Walsh.

Norwegian-aksjen steg over tre prosent etter uttalelsen.

Walsh beklaget at samtaler med Norwegian-styret ikke hadde ført frem. Det er uvisst hva IAG har vært villig til å by. Den spanske avisen Expansion har sitert kilder som hevder at prisen i ett av forslagene har ligget på 330 kroner per aksje. Torsdag ettermiddag var aksjekursen på rundt 247 kroner.

IAG-sjef Willie Walsh og styreleder Antonio Vázquez Romero kom inn fra bakveien til IAGs generalforsamling.
IAG-sjef Willie Walsh og styreleder Antonio Vázquez Romero kom inn fra bakveien til IAGs generalforsamling. (Foto: Luis Miguel González)

På spørsmål fra en småaksjonær i IAG om det er riktig av selskapet å kjøpe opp et finansielt presset selskap, svarte styrelederen:

– Dette er ikke noe vi er nødt til å gjøre. Det er fortsatt en mulig transaksjon og hvis det skjer på riktig måte, vil det bli gjort. Men vi tar ikke del i en budkrig. Der er jeg helt enig med toppsjefen vår, sa Romero.

Etter at programmet var holdt, forsvant herrene ut bakveien like raskt som de kom. På et av naborommene sto styret og ledelsen med vinglass i hendene, men ville ikke snakke med pressen.

Skjebnen uviss

Norwegians styre og ledelse ble tatt på sengen i april. Aksjen steg over 70 prosent på nyheten. Mye har skjedd, men skjebnen til Norwegian er ikke beseglet:

  • Toppsjef og største eier Bjørn Kjos gikk tidlig ut og meldte at det ikke har vært noen planer om å selge.
  • Kort tid etter sa Kjos derimot at «for den rette prisen er alt til salgs».
  • Tidlig i mai sa IAG at det har levert to uforpliktende forslag til bud til Norwegian-styret, men det ble avvist.
  • Bare to dager senere sa Kjos at det er for tidlig å selge.

– Det er litt for tidlig å tenke på å selge av kornet før vi har høstet det, sa Kjos under generalforsamlingen 8. mai.

17. mai sa IAG-sjef Willie Walsh:

– Dette er ikke en avtale jeg må gjøre. Vi har uttrykt en interesse. Hvis de ikke ønsker å kjøpes av IAG, greit, sa han på en luftfartskonferanse i Dublin, ifølge Reuters.

Norwegian-aksjen er fortsatt verdt nesten 40 prosent mer enn dagen før IAG meldte sin interesse i april.(Vilkår)

Fire gründere satset alt på en skibedrift
Ti år senere er de klare for å satse tungt i utlandet
02:07 Min
Publisert: