Flyet av typen C919 er en jet med plass til 168 passasjerer og har det siste året blitt bygget på en fabrikk i Shanghai.

For Kina er flyet et ledd i en statlig kampanje som skal gjøre landet mindre avhengig av flyfabrikker som Airbus og Boeing og til og med konkurrere med dem.

– Ferdiggjøringen av C919 er en milepæl i utviklingen av Kinas første innenlands utviklede fly, sa Jim Zhuanglong i statens luftfartsselskap COMAC.

Enormt marked

En liten truck dro det 39 meter lange flyet – malt hvit med en grønn hale – ut av en bygning dekorert med en enormt kinesisk flagg. Jomfruturen kommer først til å skje neste år.

Markedet for nye fly i Kina er enormt. Nylig bestilte landet 130 Airbus-fly til en verdi av rundt 145 milliarder kroner.

Ifølge amerikanske Boeing vil Kina ha en etterspørsel etter nye fly verdt totalt 8.700 milliarder kroner de neste 20 årene.

 

Les også: En endring er på gang i Kinas økonomi


Utenlandske giganter sliter i Kina

Kina satser på egne merker  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.