– I mine 30 år i industrien har jeg aldri sett en så stor utrensning, sier administrerende direktør Michael O'Leary i lavprisflyselskapet Ryanair til Financial Times.

Koronapandemien har sørget for nesten full stopp i flyreiser siden mars, og flyselskapene er blitt stående på bakken.

Der tidligere arge konkurrenter som Thomas Cook og Flybe har gått konkurs, og Norwegian fremdeles forsøker å stake seg en vei for selskapet ut av konkursfaren, ser Ryanair-sjefen imidlertid muligheter.

I samtaler med Norwegian

– Noen må trappe opp og ta over kapasiteten, sier O'Leary til Financial Times.

Han forteller at selskapet har vært i samtaler med flyplasser i Italia og Spania, som har hatt samarbeid med Norwegian, om å fylle de tomme plassene med Ryanair-fly.

Financial Times påpeker at O'Leary har opparbeidet seg et rykte for å bruke store ord, etter nærmere kontinuerlig vekst for Ryanair siden starten for over 20 år siden.

Det er like fullt ventet at lavprisflyselskapene har en bedre sjanse til å overleve krisen. Det er fordi markedet for korte reiser og ferieturer, kan komme seg raskere til normal enn lengre flyvninger og forretningsreiser.

Charlotte Holmbergh Jacobsson, presseansvarlig i Norwegian, svarer følgende på utspillet fra O'Leary:

– Det er ikke første gang han kommer med ulike påstander om Norwegian. Vi jobber med å redusere gjelden og å tilpasse flåten slik at vi igjen blir et attraktivt flyselskap for investorer. Vi kommer til å være klare for å møte konkurranse om kunder også i fremtiden, skriver hun i en epost.

Ryanair står nærmest

O'Leary får støtte fra flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i deler av sin analyse.

– Dersom Norwegian ikke klarer å levere, så vil noen plukke opp markedsandelene, sier han.

Han mener Ryanair og andre lavprisselskaper står nærmere til å plukke opp markedsandeler enn de store nettverksselskapene. De er på langt nær like nedsyltet i gjeld, og egenkapitalen hos både Ryanair og den ungarske utfordreren Wizz Air er god.

– Hvis vi for eksempel holder oss i Spania, så har det vært blant de viktigste stedene for Norwegian, men nå går det dit hen at Norwegian vil måtte konsentrere seg mer om Norge og Norden. Da vil basene som Norwegian har hatt på Fastlands-Spania og Kanariøyene henge i en tynn tråd, tror jeg. Og det er et slik vakuum som Ryanair kan fylle, sier Elnæs.

– Og det ønsker de nok også fordi de ser at Wizz Air nå ekspanderer veldig raskt.

Fått ny konkurrent

Helt turbulensfritt har det derimot ikke vært for Ryanair i året som gikk.

Selskapet fraktet i 2020 én femtedel av passasjerene sammenlignet med året før, og mellom mars til september tapte det 197 millioner euro, altså over to milliarder norske kroner.

Tap for andre halvår er ventet å være større. En annen utfordring er det ungarske lavprisselskapet Wizz Air, som har begynt å ekspandere ut av Øst-Europa.

Like fullt har tro på en vaksine løftet Ryanair-aksjen over nivået den lå på for ett år siden: 24. desember lå aksjekursen på 16,40 euro. Flyselskapet anslår selv at det vil ha en kapasitet på 90 til 130 millioner passasjerer i 2021 og 2022.

I 2019 var antall passasjerer 150 millioner.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs fra Win Air tror koronapandemien vil tippe markedet i lavprisflyselskapenes favør.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs fra Win Air tror koronapandemien vil tippe markedet i lavprisflyselskapenes favør. (Foto: Per Thrana)

«Norwegian er rustet for priskrig»

Elnæs, som selv har jobbet i Ryanair, sier det tar omtrent tre til fem år å etablere seg i et marked, og at det er vanskelig å si noe sikkert nå som flyene fremdeles flyr med tilnærmet tomme fly. Like fullt tror han at koronapandemien har gitt lavprisselskapene en fordel, som kan tippe markedet i deres favør.

Til nå har lavprisflyselskapene stått for omtrent 45 prosent av markedet i Europa, mens nettverksselskapene har hatt majoriteten.

– Vi får se hvordan det blir i 2021, men jeg tror vi kommer til å se priser på reiser til Spania som vi aldri har sett før og i et veldig stort volum, og det blir tungt for nettverksselskapene å konkurrere mot, sier Elnæs.

– Kommer Norwegian til å klare seg i en slik priskrig?

– Ja, Norwegian er ganske godt rustet for det, sier Elnæs og legger til:

– Dersom Norwegian klarer seg gjennom dette, så har de et godt markedsgrunnlag i Norge og Norden. Fremtidsutsiktene for Norwegian kan være ganske gode.

DNTV | Norwegian-ansatte med markering foran Stortinget
24:28
Publisert:

Norwegian med plan klar til 22. januar

18. desember møtte advokater fra Norwegian for domstolen i Irland som behandler konkursbeskyttelsen i flere av Norwegians irske datterselskaper. Disse selskapene eier blant annet alle de 140 flyene i Norwegian-systemet.

Senere på dagen meldte Norwegian dessuten at det søker konkursbeskyttelse i Spania for tre datterselskaper som driver med bemanning, flyvedlikehold og bagasjehåndtering.

I den irske domstolen 18. desember ble det kjent at selskapet jobber med en ny forretningsplan. Planen skal beskrive i detalj hvordan Norwegian ser ut om rettsprosessen er vellykket og investorer vil skyte inn frisk kapital.

Planen skal legges frem i et møte i domstolen 22. januar, ifølge Yahoo News.

I den første versjonen av denne saken sto det at Norwegian tidligere hadde hatt selskaper i Spania og Italia som kunder. Det er ikke direkte feil, men kan være en misvisende betegnelse. Dette er derfor endret til at flyplassene og flyselskapet har hatt et samarbeid. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.