Luftfartstilsynet tildelte onsdag en driftstillatelse (AOC) til det unge flyselskapet Norse Atlantic. Flyselskapet skriver i en børsmelding at det er på sporet for å begynne med transatlantiske reiser våren 2022.

En slik flylisens fra tilsynet kreves for at et flyselskap skal kunne drive kommersiell luftfartsvirksomhet.

– Jeg vil applaudere mine kollegaer i Norse for deres fremragende innsats etter å få den viktige driftstillatelsen på plass, sier grunnlegger og administrerende direktør Bjørn Tore Larsen i meldingen.

Larsen har tidligere sagt at målet har vært å søke om driftstillatelse i både Norge og Storbritannia, og nå er altså den første av dem i boks. Allerede i august i fjor ble den norske søknaden sendt inn, og det ble jobbet med en tilsvarende søknad i Storbritannia.

Flygründer Bjørn Tore Larsen i Norse Atlantic Airways har fått lisens fra tilsynet, men venter på en godkjennelse i USA. Her fra Larsens pilotskole i Florida.
Flygründer Bjørn Tore Larsen i Norse Atlantic Airways har fått lisens fra tilsynet, men venter på en godkjennelse i USA. Her fra Larsens pilotskole i Florida. (Foto: Per Thrana)

Venter på USA-svar

Norse Atlantic må også ha på plass såkalte trafikkrettigheter fra Transportdepartementet i USA for å drive med flytrafikk til og fra USA. DN har tidligere skrevet at en søknad ble sendt inn til departementet i Washington, D.C. i slutten av september i år, innspill til saken kom inn i midten av oktober, og behandlingen deretter tar vanligvis cirka åtte uker. Det skulle bety at Norse Atlantic kunne vente seg et svar tidligst i midten av desember i år. Så langt har det gått drøyt ti uker.

Kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norse Atlantic sier det er formaliteter som gjør at det tar noe lenger tid å få en godkjennelse i USA.

– En norsk driftstillatelse må være på plass før den (godkjennelsen i USA, red. anm.) utstedes, og den (norske driftstillatelsen, red. anm.) kom i dag, skriver han i en tekstmelding til DN.

Han sier videre om en avklaring i USA:

– Det bør skje relativt raskt nå, ettersom søknaden vår ikke hadde noen innvendinger, kun støtteerklæringer fra viktige interessenter.

Norse Atlantic fikk tidligere på året oppleve motstand fra politikere i Kongressen i Washington, D.C. – men har senere fått støtte fra fagforeninger i USA og i Norge for oppstartsplanene.

Om tillatelsen i Storbritannia skriver Sandaker-Nielsen at denne «vil være på plass neste år».

Billlettsalg tre-fire måneder før

Norse Atlantic-gründer Bjørn Tore Larsen sa til DN allerede i juli i år at oppstarten med ruter til og fra USA mest sannsynlig ville bli skjøvet til mars/april 2022 grunnet en sakte gjeninnhenting i pandemien. Både delta-varianten – senere også omikron-varianten – og treg vaksinering i mange land har gjort at grensene er holdt stengt lenger enn ventet. Den siste bølgen med omikron har også ført til nye restriksjoner internasjonalt, og smitten i USA er igjen kraftig på vei opp mot slutten av året.

Norse Atlanc har foreløpig annonsert at deres første ruter til USA vil gå til flyplasser i nærheten av storbyene New York, Miami og Los Angeles, men en dato er ikke satt og flybillettene er ikke lagt ut for salg.

Larsen sa i juli i år at forhåndssalget «helst» bør starte tre-fire måneder før første avgang.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.