Norwegian fraktet 3,36 millioner passasjerer i mai, viser ferske trafikktall. Det er et fall på to prosent fra mai i fjor.

– Trafikktallene viser noe færre passasjerer i mai i år enn i fjor, påvirket av at vi har 18 Boeing 737 Max på bakken, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en pressemelding.

Trafikktallene viser noe færre passasjerer i mai i år enn i fjor, påvirket av at vi har 18 Boeing 737 Max på bakken
Bjørn Kjos

Flyprodusenten Boeing sliter fremdeles med manglende tillatelser til å fly sine 737 Max-fly, etter at to av flyene har styrtet. Myndigheter over hele verden avventer nå granskningen av ulykkene, og selskapets arbeid med å sikre at flyene er trygge å fly med. Det er ennå ikke fastsatt noe tidspunkt for når flyene igjen kan ta av.

Tallene sendte Norwegian-aksjen utfor fra start på Oslo Børs torsdag, og var ned nesten fire prosent. Aksjekursen er nesten halvert de seneste tre månedene.

Tjener mer penger

Men Kjos' strategi om å bevege seg fra vekst til lønnsomhet bærer frukter.

– Tallene viser også at passasjerene reiser lengre og enhetsinntektene er høyere denne måneden enn på samme tid i fjor, sier han.

I luftfartsbransjen opererer man med to inntektsmål, «yield» og «rask». Begge disse steg merkbart i mai.

  • Inntekten per passasjer per kilometer (yield) steg med åtte prosent til 0,36 kroner målt mot samme måned året før.
  • Inntekt per sete per kilometer (rask) steg med syv prosent til 0,31 kroner.

Fylte flyene mindre

Kabinfaktoren, altså hvor stor andel av flyets seter som fylles, var på 86,1 prosent i mai. Det er marginalt lavere enn hva det var i mai fjor da kabinfaktoren var på 86,5 prosent.

Den totale trafikken (RPK) økte med fire prosent og kapasiteten (ASK) økte også med fire prosent.

Smell på drivstoffsikring

Norwegian skriver videre at det anslår et tap på 177 millioner kroner knyttet til kontrakter og opsjoner på sikring av drivstoff hittil i andre kvartal til utgangen av mai.

Sikring, såkalt «hedging», av drivstoff er noe flyselskapene gjør for å sikre seg mot store svingninger i oljeprisen.

Norwegian har også ført opp et tap på 183 millioner kroner knyttet til urealiserte posisjoner av drivstoffsikring.

I andre kvartal har Norwegian sikret drivstoff for 685 dollar per tonn, 679 dollar per tonn i tredje kvartal og 682 dollar per tonn etter tredje kvartal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.