Tirsdag formiddag åpnet Norwegians styreleder Niels Smedegaard årsmøtet i selskapet – gjennom en nettløsning – bare timer etter at ledelsen hadde sendt inn et søksmål til en amerikansk domstol mot flyfabrikken Boeing.

Samtidig velges det inn personer med tung luftfartserfaring i styret og valgkomiteen, ikke minst fra den nye hovedeieren, leasingselskapet Aercap i Irland. Det er verdens største eier av kommersielle fly fra amerikanske Boeing og europeiske Airbus, og har vært med på beslutningen om å saksøke én av dem.

– I en slik sak er naturlig å diskutere og konferere med nye eiere også, sier Norwegians finansdirektør Geir Karlsen.

Siden slutten av mai har Aercap vært største eier i Norwegian, med nær 16 prosent av aksjene, etter konvertering av leasinggjeld til egenkapital.

Forhandlet i ni måneder

Karlsen sier det uansett var naturlig å levere inn et søksmål mandag kveld, og kan ikke se en sammenheng med at årsmøtet ble holdt noen timer senere og nye folk er på vei inn etter at søksmålet allerede er sendt.

– Det er ikke noen spesiell grunn til det. Avklaringen med Boeing er noe vi har jobbet med en stund, og nå har vi tatt beslutning.

– Skyldes dette at forhandlingene er gått i stå – eller at avtalen som er tilbudt, var for dårlig?

– Du kan lese det slik at vi har ikke kommet til enighet om et oppgjør som vi synes er akseptabelt, sier Karlsen.

Norwegian og Boeing står langt fra hverandre i spørsmålet om kompensasjon for årevis med motorproblemer og parkerte fly. I tillegg har Norwegian kansellert hele ordren av gjenværende Boeing 737 Max og langdistanseflyet Boeing 787 Dreamliner – med en listeverdi på 102 milliarder kroner.

– Vi ønsker fortsatt å komme frem til en kommersiell avtale, og hvis vi ikke får det til, er dette søksmålet et alternativ, sier Karlsen.

– Er Norwegian tilbudt kontanter som del av et tilbud?

– Det kan jeg ikke kommentere.

– Har koronakrisen isolert sett gjort forhandlingene mer krevende?

– Jeg tror ikke korona i seg selv har hatt veldig mye å si rundt dette med en avklaring. Det har vært en dialog med Boeing gjennom de siste ni månedene. Det har pågått en stund, sier han.

Boeing har sendt følgende kommentar natt til tirsdag om søksmålet og kanselleringen fra Norwegian:

– Vi vil ikke kommentere på kommersielle diskusjoner med kunder. Norwegian har vært en langvarig kunde. Som med mange andre operatører som er i en krevende situasjon, forsøker vi å finne en vei videre.

Ikke samme pakke til alle

Norwegian har fått levert 18 fly av typen 737 Max, og har 92 i bestilling.

Andre flyselskaper har fått kompensasjon fra Boeing det siste året.

– Hvorfor har ikke Norwegian fått til det samme?

– Det har jeg ingen kommentar til. Vi må fokusere på våre egne interesser.

– Når kan dere si mer om tidsplanen videre?

– Det vet vi ikke. Nå er søksmålet registrert, og så får vi se hva som blir neste steg.

– Kan en løsning fortsatt komme i løpet av sommeren 2020?

– Vi har fortsatt tro på en løsning. Det er en vanlig avtale vi helst vil ha, sier Karlsen.

Norwegian-aksjen steg nær tre prosent på Oslo Børs etter vel en times handel tirsdag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.