– Norwegian er umoralske når de først skrur opp prisene og deretter krever inn flyseteavgiften for solgte billetter, mener Høyres forbrukerpolitiske talsmann Kårstein Eidem Løvaas.

– Det virker på meg som de prøver å melke kundene to ganger, ved å kreve dobbel betaling for flyseteavgiften. Det er veldig spesielt, for å si det diplomatisk, sier Løvaas til NTB.

Som følge av protester fra Forbrukerombudet tok Norwegian tenkepause på planene om å trekke kundenes kredittkort for 88 kroner ekstra.

Men kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier det ikke er snakk om noen snuoperasjon:

– Vi ser på om kundene kan betale inn den statlige avgiften på en annen måte, sier han til NTB.

Umoralsk

Løvaas sier at det ikke spiller noen rolle for ham hvordan Norwegian vil kreve inn flypassasjeravgiften.

– Jeg bet meg merke i at selskapet i mars opplyste om at de hadde skrudd opp prisene i påvente av en eventuell flypassasjeravgift, som de på det tidspunkt for øvrig ikke kunne vite om ville bli innført eller ikke. Dermed fremstår det for meg som om de forsøker å ta seg betalt to ganger, når de nå skal ta inn ytterligere 88 kroner. Det er en type oppførsel som Norwegian-sjef Bjørn Kjos tidligere har kritisert andre flyselskaper for. Jeg hadde forventet en ryddigere linje. Dette er umoralsk, sier Løvaas til NTB.

Kun markedsjustert

Sandaker-Nielsen avviser fremstillingen.

– Det er korrekt at vi justerte prisene, og at jeg sa at det var i påvente av en mulig avgiftsøkning. Men responsen i markedet tillot ikke økningen, og vi har ikke hatt mulighet til å sette av flere hundre millioner kroner til myndighetene. Det faktiske forholdet er slik: Vi har aldri tatt betalt for en avgift som ikke har vært innført, men justert prisene i henhold til tilbud og etterspørsel fra markedet generelt, slik alle flyselskaper gjør, sier kommunikasjonssjefen til NTB.

Myndighetenes ansvar

Løvaas er ikke imponert over forklaringen:

– Dette lyder med respekt å melde litt hult. Jeg ser på det som at de forsøker å redde sitt gode skinn. Det virker som om de prøver å skyve myndighetene foran seg, sier Høyres forbrukerpolitiske talsmann til NTB.

Sandaker-Nielsen opplever det annerledes:

– Det er myndighetene som har innført denne avgiften, og disse pengene går altså i statskassen og ikke til Norwegian. Hele denne problemstillingen ville vært unngått dersom avgiften ikke hadde fått tilbakevirkende kraft, noe vi ba om og fikk blankt nei til, sier han.

– Forrige uke langet regjeringspartiene ut mot Ryanair, og nå er det altså Norwegian som er syndebukken. Det er de som har innført avgiften og må ta ansvar for den, sier Sandaker-Nielsen.

Les også:

- Fristende å være med boligprisstigningen videre i Oslo  

– Liv kan gå tapt dnPlus  (DN+)

Asia i dag: Kjemper om to milliarder nye forbrukere

Anbefalt av DNtv:

Brexit på to minutter
23. juni skal britene avgjøre om de skal gå ut av EU eller bli værende.
02:00
Publisert:

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Er Vipps egentlig så revolusjonerende? Hvilke biler kjører vi om ti år? Og er det virkelig bråstopp i næringseiendom?

 

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Har du fått med deg DNs «Brexit»-serie?