Norwegian har jobbet på spreng de siste ukene for å løse problemet med at trafikkrettigheter i USA uteblir. Uten en avklaring ville flere av flyene ha blitt nektet å fly til USA i løpet av kort tid.

For en uke siden la representantene Lynn Westmoreland (Republikaner) og Peter DeFazio (Demokrat) i Representantenes Hus frem et tilleggsforslag til det amerikanske samferdselsdepartements (DOT) budsjett. Hensikten er å hindre Norwegian Air International (NAI) trafikkrettigheter i USA.

Etter at Dreamliner-flyene ble flyttet til Irland ifjor, har Norwegian slitt med å få alle dokumenter i orden. En irsk driftstillatelse ble til slutt godkjent i februar. Siden har selskapet ventet på trafikk­rettigheter i USA.

Flere flyselskaper og fagfor­eninger har kjempet knallhardt mot Nor­­­wegians planer om å fly delvis med asiatisk personell mellom USA og Europa. Men Norwegian har flere ganger tilbakevist påstandene om sosial dumping.

Venter på Senatet

Tirsdag i forrige uke godkjente Representantenes Hus tilleggsvedtaket fordi det frykter at lavprisflyselskapet vil omgå internasjonale arbeidsregler.

Nå er det Senatet som må ta stillling til saken. Hvis Senatet støtter forslaget til Representantenes Hus, vil tillegget bli vedtatt.

- Kongressen er ansvarlig for å sikre at amerikanske flyselskaper opererer i et rettferdig marked og at transportmyndighetene ikke gir fordeler til utenlandske flyselskaper som prøver å jukse i systemet, sier Lee Moak. Han er president i pilotforeningen Air Line Pilots Association, som representerer 50.000 piloter, til USA Today.

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian skriver i en sms til DN at det ikke er vedtatt noe om at NAI eksplisitt skal nektes:

- Det er lagt frem et tillegg til budsjettet som nok er designet for å stikke kjepper i hjulene for NAI, men det er vel ikke slik at DOT kan fravike Open Skies-avtalen med denne "amendment´en", skriver hun.

- Absurd og latterlig

John Byerly, den tidligere karrierediplomaten som ledet USAs forhandlinger med EU innen internasjonal luftfart, den såkalte Open Skies-avtalen, er nå hyret inn som konsulent for Norwegian.

Han reagerer kraftig på at flere parter nå vil nekte Norwegian trafikkrettigheter i USA.

- Det er rett og slett absurd og latterlig å påstå at den amerikanske luftfartsindustrien, som leverer rekordoverskudd og utbetaler store utbytter, er i krise, sier topp-lobbyisten til USA Today.

Uteblitte trafikkrettigheter til tross: Nå har Norwegian gjort en tilpasning som løser problemet midlertidig.

Fem Boeing Dreamliner-fly som er eid av datterselskapet Norwegian Long Haul as (NLH) og registrert i Irland, har vært innleid til den norske virksomheten, men ifølge norske regler er innleie begrenset til ett år. Nå er flyene overført til morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS), og da kan selskapet leie inn flyene i ett år til. Dermed kjøper Bjørn Kjos seg litt mer tid: Ny havn for USA-fly

Les også:
Asia i dag: Comeback for Dubai
«Food Babe» fikk ølgiganter på bedre tanker
– Jeg må bare sette meg i tvangstrøya og dra meg hjem fra jobb (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.