Norwegian kom tirsdag etter børsslutt med en overraskende børsmelding. Det skal hentes et milliardbeløp gjennom tre ulike finansieringskilder:

  • Det vil tegne inntil 27,25 millioner nye aksjer i selskapet, tilsvarende nær 20 prosent av dagens aksjekapital. Om tirsdagens sluttkurs på 46,06 kroner per aksje legges til grunn, tilsvarer det inntil vel 1,2 milliarder kroner.
  • I tillegg vil det utstede en konvertibel obligasjon – et låneinstrument – pålydende 175 millioner dollar, tilsvarende 1,6 milliarder kroner.
  • Tilsammen utgjør de to inntil litt over 2,8 milliarder kroner.
  • I tillegg vil det tilbys inntil 12,5 millioner eksisterende aksjer, som skal bli lånt videre til og solgt av eksisterende aksjonærer i den konvertible obligasjonen «til sikringsformål».

– Til tross for at grepene våre har gitt gode resultater til dags dato, har flere eksterne faktorer påvirket likviditetsposisjonen vår. Arbeidskapitalen er påvirket negativ av en reduksjon i kapasiteten til kredittkort-utløsere, sier fungerende konsernsjef Geir Karlsen i en kommentar.

Selskapets stramme økonomi har ført til at billettinntektene fra kredittkort er holdt tilbake frem mot avreise, og det rammer likviditeten kraftig.

– Motorproblemer relatert til Boeing 787 Dreamliner og Boeing 737 Max har resultert i en «wet lease»-kostnad (innleie av fly og mannskap, red. anm.) på 1,5 milliarder kroner. Tiltakene vi nå tar er nødvendige for å sikre økonomisk takhøyde og tilstrekkelige likviditet når vi går inn i neste kapittel av Norwegian, sier Karlsen videre.

Midlertidig toppsjef Geir Karlsen (til venstre) og styreleder Niels Smedegaard la frem kvartalstall for under to uker siden. Den gang sa de at påfyll av frisk kapital ikke var et «hovedscenario». Det endret seg raskt.
Midlertidig toppsjef Geir Karlsen (til venstre) og styreleder Niels Smedegaard la frem kvartalstall for under to uker siden. Den gang sa de at påfyll av frisk kapital ikke var et «hovedscenario». Det endret seg raskt. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Sissener er fornøyd

Jan Petter Sissener i forvaltningsselskapet Sissener er allerede tungt investert i Norwegians obligasjonslån. Han er glad for dagens melding fra flyselskapet og viser til at det har vært nødvendig å styrke selskapet finansielt.

– Dette er kjempepositivt for oss långivere, men også for aksjonærene i Norwegian og selskapet selv. Alle har jo skjønt at Norwegian må ha penger og alternativet for de eksisterende aksjonærene må ha vært mye verre, mener Sissener.

Norwegian opplyser at selskapet etter transaksjonene vil være fullfinansiert ut 2020 og fremover.

Emisjonen og lånet vil sikre finansiering av arbeidskapital i løpet av vintersesongen og gi en buffer mot lånevilkårene mens Norwegian gjennomfører den planlagte strategiske endringer. Emisjonen stenges onsdag morgen klokken 08.00. DNB Markets, Arctic Securities, Pareto Securities og Clarksons Platou er finansielle rådgivere for selskapet.

Emisjonen vil bli gjennomført som en bokbyggerprosess tirsdag kveld og onsdag morgen. Det rettes mot dagens eiere i selskapet og et utvalg av «andre norske og internasjonale investorer». Minimumsbeløpet i emisjonen er på 100.000 euro, det vil si drøyt én million kroner, og dermed er det bare større investorer som får mulighet til å tegne seg.

Flyr mindre, tjener mer

I en egen børsmelding kommer selskapet med en oppdatering om trafikktall og prisnivået på billetter i oktober i år. Det var egentlig ventet at tallene skulle komme onsdag morgen.

I meldingen står det at Norwegian fraktet vel 3,1 millioner passasjerer, en nedgang på åtte prosent fra samme måned i fjor. Det er i tråd med at selskapet nylig varslet betydelig reduksjon i rutetilbudet i årets fjerde kvartal og neste år – og ventet nedgang fremover er rundt ti prosent. En positiv utvikling er det i billettprisene – såkalt yield (inntekt per passasjer per kilometer) steg tre prosent, og enhetsinntekt (inntekt per sete per kilometer) med seks prosent fra samme periode i fjor.

Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen skriver i en tekstmelding til DN at selskapets ledelse ikke vil uttale seg tirsdag ettermiddag, utover innholdet i børsmeldingen. Det vil si at selskapet ser an resultatet av pengeinnhentingen frem til børsene åpner onsdag morgen.

«Styrker likviditeten»

Analytiker Martin Stenshall i Danske Bank skriver i en oppdatering tirsdag kveld at det vil styrke Norwegians likviditet at selskapet nå henter friske penger og tar opp et nytt milliardlån.

Han peker på at en rekke hendelser de siste seks månedene har tatt ned risikoen og forbedret Norwegians investeringer: Kostnadsprogrammet, utsatte flyleveranser, bedre selskapsstyring, salget av aksjene i Bank Norwegians eierselskap Norwegian Finans Holding (Nofi), flysalg og partnerskap med JetBlue.

Men samtidig har likviditetssituasjonen strammet seg til som følge av problemer med kredittkorttilbyderne som holder igjen penger fra Norwegian, motortrøbbel med Dreamlinerne, Max-problemene og wetlease-kostnader.

Med friske penger og nytt lån blir både likviditeten og den bokførte egenkapitalen til Norwegian styrket, påpeker Stenshall.

Var ikke «hovedscenario»

Norwegian la frem resultatet for årets tredje kvartal for snart to uker siden. Styreleder Niels Smedegaard svarte den gang slik på spørsmål fra DN om det var behov for friske penger:

– I flyindustrien skal man aldri avskrive noe. Det er ikke vårt hovedscenario at vi skal ut og hente penger, men vi har en rekke planer i skuffen som kan trekkes opp om det kreves. Min viktigste oppgave er å få Norwegian gjennom den «besværlige» situasjonen vi er i, sa Smedegaard.

12 dager senere var det altså tid for å fylle på kassen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.