Flybillettprisene har falt kraftig siden nyttår - til forbrukernes store glede. Men flyeier Per G. Braathen sier til Dagens Næringsliv mandag at SAS og Norwegian «konkurrerer hverandre nesten ihjel».

- Snart er det billigere å fly enn å ta flytoget fra Stockholm til Arlanda. Mine konkurrenter er ekstremt aggressive på pris fordi det er stor overkapasitet i markedet, sier han: - Snart er det billigere å fly enn å ta flytoget

Det er bare et tidsspørsmål før det sier stopp for noen. Så lave priser har ingen råd til å holde over lang tid - og i alle fall ikke flyselskaper som ikke klarer å matche kostnadene til lavprisflyselskapene, understreker flyekspert Anders Lidman i det svenske analyseselskapet Aeropol.

- Ikke tilpasset dagens marked

- Det blir en dødsspiral. Billettprisene er så lave nå at folk har vennet seg til å fly billig. Skal de være villige til å betale mer, må de få noe utenom det vanlige. Og SAS har ikke dette lille ekstra. Produktet til SAS er ikke tilpasset dagens marked, sier Lidman til DN.

- SAS har altfor høye kostnader til å klare å konkurrere med lavprisflyselskaper som Norwegian, Ryanair og Easyjet. Alle andre nettverksselskaper har skjønt det, men ikke SAS. Og nå har de havnet i en nesten umulig situasjon: Hvis SAS øker billettprisene mister de passasjerer. Og hvis de senker prisene må de ha 100 prosent belegg i kabinen for å være lønnsomme, legger han til.

Tøff konkuranse

Informasjonssjef i SAS Norge, Knut Morten Johansen er enig i at konkurransen i Skandinavia er tøff. Han er også enig i at setekapasiteten på enkelt strekninger er alt for høy. LIkevel er han ikke enig med Lidman i at SAS ikke leverer det lille ekstra til kundene.

- Den svenske kommentatoren har tydeligvis ikke fått med seg at SAS har endret produktet de siste årene, noe vi har hatt stor suksess med, sier Johansen og trekker frem SAS Pluss-konseptet. Han mener også kundene setter pris på at SAS igjen kan tilby bonuspoeng for innenriksreiser i Norge.

- Vi har endelig kunnet konkurrere med hele vår forretningsmodell for første gang på 11 år, sier informasjonssjefen. 

Nylig meldte SAS at årets resultat vil bli omtrent én milliard svenske kroner svakere enn ventet og at et overskudd er lite sannsynlig. Også Norwegian har levert svakere resultater på grunn av fallende billettpriser.

- På et tidspunkt må det komme tilpasninger av setekapasiteten, ellers vil et av selskapene falle fra, mener Per Braathen.

Det tror også Anders Lidman:

- Prisene vil tvinge seg opp etterhvert, det må de. Men jeg tror flyselskapene fortsetter den tøffe konkurransen helt til noen sier stopp, sier han.

- Tror du SAS klarer å levere overskudd i 2014?

- Nei, det skjer ikke.

- Vil fly billigst mulig

SAS gikk 146 millioner svenske kroner i minus i første kvartal. 18. juni presenterer flyselskapet tallene for andre kvartal.

- Man kan ikke leve av kunder som ikke betaler, sa SAS-direktør Eivind Roald til DN i forbindelse med førstekvartalsresultatene.

- Jeg tror det er mulig å skape et produkt som folk er villige til å betale litt ekstra for, sa han også.

Johansen mener man ikke direkte kan sammenligne SAS og Norwegian.

- Det blir som å sammenligne epler og pærer, sier han og trekker frem at SAS investerer i sine passasjerer ved for eksempel å sørge for alternativ transport om de opplever uregelmessigheter i trafikken som innebærer forsinkelser.

- Man kan ikke se på kostnadene uten å se på at de også har en inntektsside, fremholder han.

- Fornøyd

Ettersom SAS er inne i en stilleperiode i forkant av kvartalspresentasjonen kan ikke Johansen gi detaljer om utviklingen i andre kvartal.

- Men vi er veldig fornøyd med den perioden vi er inne i, sier han.

Anders Lidman mener SAS endre profil for å klare seg.

- Jeg kan ikke se at SAS har noe i dag som kundene er villige til å betale mer for. Folk vil fly billigst mulig og dette gjelder også folk som reiser i forretningssammenheng. Få bedrifter vil betale mange tusen ekstra for å la ansatte fly business i dag. Dette var helt annerledes tidligere, men i dag er bedriftene langt mer kostnadsbevisste, sier flyeksperten.

Les også på DN.no: