I begynnelsen av 2011 innførte både SAS og Norwegian et drivstofftillegg ved kjøp av flybillett, som følge av høye oljepriser.

Da Norwegian innførte drivstofftillegg i slutten av januar 2011, lå oljeprisen på omlag 110 dollar per fat. Da SAS i februar samme år innførte tillegget, lå oljeprisen på 125 dollar per fat.

Denne høsten har oljeprisen falt betraktelig. Oljeprisen lå i sommer på 115 dollar per fat, og i skrivende stund ligger den på rundt 78 dollar.

Prisene på oljekontrakter er mandag opptil en halv dollar lavere per fat enn da var ved stengning fredag, skriver TDN Finans.

Drivstofftillegget vil imidlertid stå uendret til tross for prisfallet.

Beholder drivstofftillegget

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian forklarer at flyselskapet kuttet drivstofftillegget på innenlandsruter, ruter i Skandinavia og storbyruter som foreksempel London, Paris og Berlin for rundt et år siden. De lengre reisene har derimot fortsatt avgiften.

- På Middelhavsrutene og de lengre rutene har vi fremdeles drivstofftillegg, sier han.

Norwegian planlegger ingen kutt av avgiften, selv om oljeprisen er betydelig lavere.

- Vi har ingen planer om å kutte drivstofftilleggene på disse rutene. Selv om oljeprisen er lavere, så er dollarkursen høyere. Effekten av oljeprisfallet nulles derfor ut av en høy dollarkurs og drivstofftillegget kommer til å bli opprettholdt, sier Sandaker-Nielsen.

Kontrakter over lengre perioder

Ifølge informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS vil oljeprisfallet heller ikke påvirke deres drivstofftillegg.

- Fallet i oljeprisen gir ingen umiddelbar effekt fra dag til dag. SAS inngår kontrakter for kjøp av drivstoff over lengre perioder, sier han.

Fredag skrev DN at SAS hadde sikret seg drivstoff for det neste året. (DN+, krever innlogging)

Også Johansen peker på den sterke dollarkursen.

- SAS er ikke helt upåvirket av oljeprisfallet, men det kompenseres av den sterke dollarkursen. Så lenge dollaren er såpass sterk vil oljeprisfallet ha en nøytral rolle i forhold til drivstofftillegget, understreker han.

Johansen presiserer at drivstofftillegget er lagt inn som et element i billetten, og at det ikke vil komme i tillegg til bestillingsprisen.

- Det som er spesifisert i bestillingen som drivstofftillegg vil stå uendret.

Billigere nå

Selv om dollarkursen er høy viser det seg at kroneprisen per fat er rimeligere nå enn den var da drivstofftillegget ble innført.

  • I januar 2011 kostet et fat olje 645,28 norske kroner. (Beregnet med historisk valutakurs.)
  • I februar 2011 kostet et fat olje 717,14 norske kroner. (Beregnet med historisk valutakurs.)
  • Mens et fat olje i dag koster 526,50 norske kroner.

Les også:

Her er ukeporteføljene

- Vi trenger mer stabile oljepriser

Råtne lån øker i Kina  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.