- Ryanair var det første lavprisflyselskapet i Europa. Det har vært mange kopier, men ingen like suksessfulle - bortsett fra Norwegian, Easyjet og Air Berlin, sier Kell Ryan i et intervju med luftfartsnettsiden Blue Sky.

Ryan var med på å starte Ryanair og har vært med på ferden helt siden det omstridte, men økonomisk suksessfulle lavprisflyselskapet bare hadde 50 ansatte og frem til han gikk av med pensjon i 2004.

Han har fulgt med på de enorme endringene som har skjedd i luftfarten de siste årene, men tror ikke at flyselskapene i dag er avhengig av å være med i allianser for å tjene penger:

- Konkurransen i Europa har hardnet til siden lavprisflyselskapene kom på markedet, og jeg har ikke tro på at allianser hjelper hvis et selskap da ikke gjør massive innsparinger på å inngå et samarbeid.

- Må være tro mot produktet sitt

Han mener Norwegian har gjort mye riktig, blant annet ved å være tro mot lavprismodellen. Hovedårsaken til at lavprisflyselskaper ikke klarer seg i luftfartskampen er at de ikke kontrollerer kostnadene sine, sier han.

- Svært mange flyselskaper har mislyktes de siste 15-20 årene. Disse flyselskapene innser ikke at det ikke bare handler om å ha lave billettpriser, sier han til Blue Sky.

Dette er nøkkelfaktoren for å lykkes, mener han:

- Lave billettpriser vil alltid vinne hvis flyselskapet i tillegg er tro mot produktet sitt, har solid punktlighet og opererer med moderne fly. Folk er alltid opptatt av å gjøre et godt kjøp.

Les også: Fly-cruise "jorda rundt" for 717.000 kroner

Streiketrusselen i Norwegian utsatt i to uker  

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.