Meklingen startet klokken 11 onsdag formiddag.

– Situasjonen er fortsatt veldig fastlåst, og det er betydelig avstand mellom partene, sier riksmekler Mats Wilhelm Ruland til NRK klokken 23.

Ifølge Ruland er det i all hovedsak de samme punktene fra forrige mekling som går igjen. Han forteller at hovedutfordringen er at partene ikke i tilstrekkelig grad har kommet hverandre i møte.

– Det er vanskelig. Det er et profesjonelt klima med profesjonelle parter som har vært i mekling tidligere, sier han til NRK.

Bevegelse

Ved 21-tiden uttalte Ruland at det var bevegelse i SAS-streiken.

– Det har vært bevegelse, men ikke stort nok til at vi er i mål, uttaler han to timer senere, men tilføyer at det fortsatt er håp.

Partene har ikke satt en frist om hvor lenge de skal mekle.

– Så lenge de er interesserte og mener det er riktig å fortsette meklingen, så gjør vi det. Vi jobber fortsatt og har på ingen måte gitt opp, men det er krevende, sier riksmekleren.

Etter 15 timer mekler partene fortsatt, og det er ifølge NTBs journalist på stedet ingenting som klokken 2 natt til torsdag tyder på snarlig enighet.

Flyselskapet innstilte onsdag kveld ytterligere 429 avganger torsdag. Dermed er til sammen 709 avganger innstilt.

54.000 passasjerer rammes, opplyser flyselskapet i en pressemelding.

Taust før forhandlingene

Partene har sittet i samtaler i over ti timer siden forhandlingene startet klokken 11 onsdag formiddag.

– Vi håper på det beste, sa informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NTB før partene gikk inn til mekling.

Ifølge Ruland er det de samme temaene som ble brakt inn i meklingen sist, som diskuteres onsdag.

– Vi skal forsøke å finne en løsning på konflikten. Jeg har alltid tro på en løsning, men det er krevende, sa Ruland før meklingen startet.

– Konstruktiv fase

Da NHO Luftfart og pilotene i Norsk Flygerforbund og Parat møttes til mekling før helgen, endte det med brudd, noe som førte til den omfattende pilotstreiken som fortsatt pågår.

– Vi ser positivt på at vi nå er over i en konstruktiv fase ved at Riksmekleren har funnet grunnlag for å gå i gang med en mekling igjen. Vi håper på et godt utfall som gjør at vi snarest mulig får flyene på vingene igjen, sier Johansen i SAS.

Ifølge svenske Dagens Nyheter er også svenske og danske representanter fra SAS og berørte fagforeninger på plass i Oslo under meklingen.

Steile fronter

Et av hovedkravene til pilotene er en mer forutsigbar arbeidstid. I dag får flere piloter kjennskap til turnusen sin først 14 dager i forveien. I tillegg har pilotenes lønn stått stille siden 2012, ifølge leder Jan Levi Skogvang i Scandinavian Norge Flygerforening.

SAS-ledelsen har på sin side beskyldt pilotene for å stille krav som truer selskapets lønnsomhet.

– De skyhøye kravene er helt uforenelig med videre satsing for SAS sin del for at vi skal være konkurransedyktige, har SAS hevdet.

Fra og med onsdag permitterer SAS rundt 930 kabinansatte og 70 stuere som følge av streiken. Likevel har pilotene høstet støtte fra kollegaer både på bakken og i kabinen.

Pilotene har støtte i befolkningen

To av tre nordmenn sier de støtter SAS-pilotenes krav. Det kommer fram i en spørreundersøkelse InFact har gjort for Parat.

Hele 65 prosent sier de støtter kravet om mer forutsigbar arbeidstid. 58 prosent av befolkningen sier også at de støtter kravet om å over tid komme opp på samme lønnsnivå som ansatte i sammenlignbare flyselskaper.

Parat-leder Vegard Einan sier tallene er gledelige og håper partene klarer å finne en løsning som gir bedre forutsigbarhet.

– Vi registrerer også stor støtte i kravet om at det ikke skal være mulig å pålegge arbeid sju helger på rad. Tallene viser at over 76 prosent av befolkningen viser sympati med et slikt krav, sier Einan til NTB.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.