Flybransjen er inne i en kritisk tid – for flere aktører handler tiden fremover om overlevelse. Tirsdag skrev DN at SAS-ledelsen har gått ned i lønn med 20 prosent i tre måneder, og ba alle de øvrige ansatte i selskapet om å gjøre det samme.

Onsdag kom et motkrav fra de fire mektige pilotforeningene i selskapet – samlet under paraplyen SAS Pilot Group.

Pilotene har motkrav

Svaret fra pilotene – som i dag tjener i størrelsesorden én million kroner i snitt – var at de godtar 20 prosent lønnskutt på én betingelse: Nemlig at SAS kutter i produksjon fra datterselskapet SAS Ireland, med fly og mannskap på flyplassene i London og spanske Malaga. Datterselskapet har ni fly stasjonert på de to basene, og det flyr produksjon som er tillatt å leie inn fra eksterne aktører, ifølge en rammeavtale med de fire mektige pilotforeningene.

Datterselskapet har vært et stridstema i flere omganger. Under den store pilotstreiken i fjor vår lå temaet i bakgrunnen, men pilotene hadde ikke lov til å ta det med inn i forhandlingene og i en konflikt, da denne produksjonen er utenfor deres tariffområde.

Leder Christian Laulund i Norske SAS-flygeres forening – og SAS Pilot Group (SPG) – leder samtalene med selskapet.

På spørsmål om hvorfor tidligere pressmidler bringes inn i diskusjoner om lønnskutt, sier svarer han i en epost:

– Dette handler ikke om tidligere «pressmidler», som du skriver, men om prioriteringer.

Han legger til:

– SAS-pilotene vil alltid bistå selskapet i vanskelige tider, det har vi gjort mange ganger tidligere. Det vil vi gjøre denne gangen også.

Om grunnen til at produksjonen i datterselskapet skal kuttes, sier Laulund:

– Å delta på en dugnad er vi positive til, men det er åpenbart at vi ikke kan sitte stille og se på at underleverandører fortsetter som normalt mens vi i Skandinavia tar regningen.

At foreningene i det hele tatt stiller motkrav i en så kritisk situasjon, skal ha skapt negative reaksjoner hos deler av pilotkorpset.

Alternativet for pilotene, om de ikke godtar lønnskutt, er at flere blir permittert.

Har kommet med flere forslag

Laulund vil ikke kommentere konkret på spørsmål om hvilke krav pilotene stiller for å godta et midlertidig lønnskutt.

Han skriver videre:

– SPG har vært pådriver for å komme med forslag til tiltak som vi mener er hensiktsmessig i denne krisen. Vi kom allerede på søndag 8. mars med et forslag til ledelsen. Koronakrisen utvikler seg raskt og vi er i daglig dialog med ledelsen. Vi ser det som naturlig at SAS først og fremst viser omsorg for egne ansatte, det er helt i tråd med gjeldende normer i arbeidslivet generelt og den policy SAS har, skriver Laulund.

SAS har ikke besvart DNs henvendelser i denne saken torsdag morgen.

DN har sendt spørsmål til Norsk Flygerforbund for å høre om de stiller seg bak et motkrav fra pilotene. Flygerforbundets leder Yngve Carlsen – som er SAS-pilot på langdistanse – sier:

– Når et selskap skal iverksette endringer for arbeidsstokken i en krisesituasjon, er det naturlig at det første som må gjøres, er å avslutte avtaler med innleide konsulenter og underleverandører før man kutter hos egne ansatte. Vårt eneste fokus nå er å redde bransjen fra kollaps, og vi er derfor i tett dialog med både regjering og flyselskap for å få på plass riktige, nødvendige og effektive tiltak.

SAS-aksjen var ned rundt syv prosent kort tid etter børsåpning torsdag, og aksjen er ned vel 40 prosent hittil i år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.