Den 27-årige annenpiloten stilte flyet inn på en høyde på bare 100 fot hele fem ganger mens han var alene i cockpiten under flyvingen fra Düsseldorf til Barcelona samme dag, ifølge en ny foreløpig rapport som onsdag ble offentliggjort av den franske flysikkerhetsmyndigheten BEA.

Avisen Bild siterte tidligere på dagen en kilde som sa at det dreide seg om en kontrollert nedstigning som varte i noen minutter.

Ignorerte anrop

I rapporten går det fram at Lubitz ignorerte over tolv forsøk på å få kontakt med ham, både fra bakken og i luften. Det var snakk om både militære og sivile radioanrop.

BEA har tidligere konkludert med at Lubitz innstilte autopiloten på en nedstigning til 30 meter og deretter endret innstillingene for å øke flyets hastighet før det styrtet på vei fra Barcelona til Düsseldorf.

Nektet helsebevis

BEA kan også avdekke at Lubitz to ganger ble nektet helsebevis av Lufthansa som følge av depresjon. Da han fikk utstedt et nytt helsebevis i juli 2009, var det på betingelse av at han gikk gjennom medisinske undersøkelser med jevne mellomrom.

– Vi er i en situasjon der det medisinske problemet var kjent, det ble undersøkt og der det ble tatt en avgjørelse, sier BEAs sjef Remy Jouty.

Lubitz hadde vært alvorlig deprimert før ulykken som tok livet av samtlige 150 mennesker om bord i Germanwings-flyet 24. mars.

Hjemme hos piloten fant etterforskerne opprevne sykmeldinger samt databevis på at han hadde planlagt selvmord i dagene fram mot ulykken(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

Asia i dag: - Vil være som å bygge et luftslott

USA i dag: Nå kan du fly fra New York til Cuba

Knalltall fra Telenor