Da pizzakjeden Domino's i 2014 åpnet dørene i Norge hadde den mål om å nå 50 utsalgssteder. Kjeden vokste raskt, kjøpte etter hvert opp konkurrenten Dolly Dimple's i Norge og drømte stort.

Den tidligere toppsjefen for Domino's i Norge, Kenneth Lorentzen, sa i fjor at planen var å bli størst i Norge.

– Vi har som ambisjon å bli nummer én på pizza i løpet av fem år, sa han da.

Nå, et drøyt halvannet år senere, trekker den største eieren seg ut av Domino's i Norge.

– Ikke de beste eierne

I forbindelse med kvartalsrapporten torsdag melder britisk-registrerte Domino's Pizza Group at selskapet nå trekker seg ut av sine «internasjonale markeder» som består av Norge, Sverige, Island og Sveits. Årsaken er skuffende resultater.

I en pressemelding torsdag ettermiddag presiserer selskapet at de ønsker at pizzakjeden skal leve videre i Norge - bare uten dem som eiere.

«Vi har begynt en prosess for å identifisere nye eiere for hver av virksomhetene med intensjon om at Domino's merkevare skal fortsette i alle fire», heter det i meldingen.

Selskapet har ikke vært fornøyd med hvordan utviklingen har vært. De siste seks ukene har eksterne konsulenter gjennomgått alle de fire landene og konkludert med følgende:

– Selv om de representerer attraktive markeder har vi besluttet med at vi ikke er de beste eierne for disse virksomhetene. Styret har derfor besluttet å gå ut av markedene på en ordentlig måte, sier toppsjef David Wild i en melding i forbindelse med tall for tredje kvartal.

E24 meldte om saken først.

Domino's i Norge drives gjennom selskapet DP Norway as. Domino's Pizza Group eier 71 prosent av dette selskapet og har nå valgt å trekke seg ut av Norge.

Selskapet Pizza Holding as eier 20 prosent av selskapet, og er majoritetseid av Eirik Bergh. Han er styreleder i Pizza Holding as og styremedlem i DP Norway as.

– Ambisjonsnivået er uendret, men det kommer til å skje en endring på eiersiden, sier han til DN.

De resterende ni prosentene eies av selskapet Eyja Fjarfestingafelag Iii Ehf.

Salget faller

I torsdagens kvartalsrapport viser det seg at kjeden i dag har totalt 57 restauranter. De består av ti Dolly Dimple's-restauranter og 47 Domino's-restauranter.

Salgene for hele den norske virksomheten falt med 0,3 prosent i tredje kvartal, mens salgsveksten i Domino's-markedsførte restauranter var opp 7,6 prosent. Veksten var drevet av ni nye restaurantåpninger.

Men, det viktigste tallet i bransjen, såkalt «like-for-like-salg» falt med 16,5 prosent i tredje kvartal. «Like-for-like-salg» er vekst justert for nye eller stengte virksomheter, og ekskludert Dolly Dimple's.

«I løpet av kvartalet iverksatte vi en snuoperasjon i Norge, men tidlige tegn er blandet og salgsveksten svakere enn ventet», heter det i kvartalsoppdateringen fra Domino's.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.