Hurtigruten har de siste dagene sendt ut melding til rundt 3000 passasjerer som har bestilt cruise med det nye hurtigruteskipet MS «Roald Amundsen», og den norske reisegiganten avlyser alle reiser med skipet ut året.

Det nye skipet er under bygging på Kleven Verft i Ulsteinvik, og skulle stått ferdig til sommeren, men levering er nå utsatt til 2019.

Verftet skal ha gitt beskjed til Hurtigruten for noen dager siden.

– De trenger mer tid til å gjøre henne ferdig, sa en talsperson i Hurtigruten til Avisa Nordland, som meldte om saken først mandag.

Kan koste 100 millioner

Det nye skipet skulle settes i cruisetrafikk fra Chile til Antarktis fra oktober i år, med fem lange seilaser før nyttår. Hurtigruten har solgt billetter i det norske markedet med priser fra 64.500 kroner pr. person og oppover for seilaser på mellom 18 og 20 dager. Det kommer frem av Hurtigrutens 2018-katalog.

Det kan ha blitt solgt billetter til lavere priser i andre markeder, men selv om man legger til grunn at kundene har betalt helt ned mot halvparten, det vil si rundt 35.000 kroner i snitt, vil billettinntektene ligge på samlet over 100 millioner kroner.

Antagelig er snittprisen nærmere det dobbelte.

Informasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten vil ikke kommentere hvor store billettinntekter som må refunderes:

– Akkurat nå er det viktigste for oss å ta hånd om gjestene som er rammet av den uheldige situasjonen. Alt annet får vi ta etter hvert, sier Ege.

Passasjerene vil få tilbud om full refusjon, inkludert egne kostnader for eventuelle flybilletter og opphold i utlandet.

Andre seilaser tidlig i 2019 er solgt i det norske markedet med priser fra 67.000 kroner pr. person og oppover.

Forsøker å booke om

Hurtigruten presiserer at kundene også blir tilbudt å booke om til en annen seilas med Hurtigruten i Norge eller utlandet. Det er uvisst hvor mange kunder som ønsker det.

Selskapet har jobbet på spreng med å finne alternative tilbud på andre tidspunkt.

– Så fort Kleven kontaktet oss, satte vi gang alle prosessene for å skaffe oss oversikt over situasjonen, og sørge for at gjestene fikk beskjed så raskt som overhodet mulig. Det har også vært viktig for oss å få på plass ordentlige tilbud og gode løsninger til de som er rammet, slik at vi kan hjelpe gjestene så godt som overhodet mulig, sier Ege.

Selskapet har en god grunn til å hindre at kundene reduserer kassebeholdningen for mye.

Ved utgangen av 2016 hadde Hurtigruten-konsernet (Silk Bidco) en kontantbeholdning på vel 300 millioner kroner. Fjorårets resultat er ikke klart ennå. Uansett er det en stor ekstraregning for selskapet.

Kan ramme verftet

Forsinkelsene med det nye ekspedisjonsskipet skaper også problemer for Kleven Verft, som ble reddet fra konkurs i fjor sommer. Da gikk Hurtigruten selv, investor Petter Stordalen og andre eiere inn med til sammen 300 millioner kroner i frisk egenkapital for å sikre verftet.

Den gang sa Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam at han regnet med levering av nye skip i tide.

– Vi går inn i dette fordi vi tror på verftet, og fordi Kleven-familien tror på det. De tenker nytt og annerledes, og vil stå i fremste rekke i utviklingen av ny teknologi, sa Skjeldam på et verftsbesøk i september i fjor etter investeringen.

Siden har Kleven Verft fått ny toppsjef, og konstituert konsernsjef Olav Tanberg håper det ikke blir flere forsinkelser.

– Leveransedato for skip to er som før, sier han.

Om økonomiske konsekvenser for verftet ved forsinket levering, sier han:

– Utsatt levering er aldri positivt for et verft, og er selvsagt bare å beklage. Men detaljer rundt økonomiske konsekvenser kan vi ikke gå nærmere inn på i dag.

– Hvorfor ble skipet forsinket?

– Dette er et avansert og komplisert prosjekt der mange faktorer spiller inn. Endelig beslutning ble tatt for få dager siden, sier Tanberg.

«Ingen kommentar»

Hotellinvestor Petter Stordalen var med på verftsbesøket i fjor høst. Den gang sa han at han er en langsiktig medeier i Kleven Verft.

– Jeg har evighetens perspektiv. Jeg har ikke behov for, og er ikke opptatt av, å selge. Vi vil få til dette sammen med lokale eiere. Det er ikke noe man gjør i tre måneder, for så å selge. Vi er med for å ut­­vikle det vi har investert i, sa Stordalen i fjor høst.

På spørsmål om han har kommentar til utsettelse av det nye skipet, eller hvordan det påvirker en mulig børsnotering av Hurtigruten, sier han:

– Ingen kommentar.(Vilkår)

Dette var de ulike tunnelalternativene til Stortinget
Valg av innkjøringstunnel har vært med å gjøre byggekostnadene på Stortinget flere hundre millioner dyrere.
01:15
Publisert: