Den 12. mars måtte Dinson Purcell (38) stenge dørene i lokalene han hadde i Oslo. Ingen fikk lenger lov til å bli tatovert av Purcell og hans yrkeskollegaer da regjeringen for å hindre koronasmitte besluttet å stoppe alle tjenester som ga nærkontakt mellom personer.

– Alt ble med ett stille. Utenom regningene, de kom jo som vanlig, sier Purcell.

Så du hadde med ett ikke nåla i veggen?

– Det kan du si. Satt igjen med en bar rumpe.

Redd for å ikke få hjelp

Sammen med kolleger i bransjen fant Purcell at tiden var inne for «å samle troppene» av tatovører da koronaviruset stoppet omsetningen.

– Vi var 18 profesjonelle tatovører som gikk sammen og dannet Tatovørlauget Nål, og meldte oss inn i SMB Norge, sier Purcell.

Han er talsperson for det nyetablerte lauget.

Dinson Purcell venter på at kundene skal komme tilbake til hans tatoveringsstudio sentralt i Oslo. I mellomtiden rydder han i utstyrsskuffen.
Dinson Purcell venter på at kundene skal komme tilbake til hans tatoveringsstudio sentralt i Oslo. I mellomtiden rydder han i utstyrsskuffen. (Foto: Gunnar Lier)

Innmeldelsen kom før regjeringen hadde lansert de viktigste pakkene overfor næringslivet.

– Som følge av koronatiltakene hadde tatovørene ingen inntekt og mulighet til å jobbe, samtidig som husleie og regninger måtte betales. Vi var redd for at vi ikke skulle få noe hjelp av myndighetenes krisepakker som følge av at de fleste av oss er enkeltmannsbedrifter. For å bli hørt, meldte vi oss inn i SMB Norge, sier Purcell som gir organisasjonen mye av æren for at de minste bedriftene kom så godt ut av det i kompensasjonsordningen.

«Fikk seg en trøkk»

Tiltakene mot koronaviruset har skapt krisestemning i næringslivet. Flere bedriftsorganisasjoner melder nå om økt tilstrømming av tidligere uorganiserte selskaper de siste ukene. Til sammen har NHO, Virke og SMB Norge fått over 1000 flere bedriftsmedlemmer siden mars.

– Da vi gikk inn i koronakrisen, hadde vi registrert tidenes høyeste medlemstall med 28.000 medlemmer med til sammen over 579.000 årsverk. Aldri før har NHO hatt så mange medlemmer og representert et så høyt antall årsverk, sier Christian Chramer, direktør for medlem og regioner i NHO.

Christian Chramer, NHO.
Christian Chramer, NHO. (Foto: Moment Studio)

Pandemien har ikke stoppet tilveksten. Siden mars har NHO fått 525 nye innmeldinger, mot 320 ved samme tidsrom i fjor. Det tilsvarer en økning på 64 prosent.

– Veksten har særlig kommet i de bransjene som fikk seg en trøkk den 12. mars som måtte stenge dørene på dagen, som frisører og virksomheter innen velvære. Også innen reiseliv har vi fått mange nye medlemmer, sier Chramer.

En undersøkelse NHO utførte i uke 16 viser at 22 prosent av arbeidsgiverorganisasjonenes medlemmer frykter konkurs, mot 28 prosent i undersøkelsen i uke 14.

– Vi er fortsatt i en tidlig fase i krisen. Vår oppgave er å sikre god leveranse til våre medlemmer. Vi vil være med på å påvirke dette i en positiv retning, slik at våre medlemsbedrifter kommer gjennom krisen, sier Chramer.

Dobling av innmeldelser

Også handel- og serviceorganisasjonen Virke, med over 23.000 virksomheter som har mer enn 250.000 ansatte, har fått en oppblomstring etter regjeringens tiltak mot koronaviruset.

Fra 12. mars har Virke fått 390 nye medlemmer, hvorav 240 er handelsbedrifter.

– Det er bra at mange ser nytten av arbeidet vi gjør. Nå har vi vist verdien av både rådgivning og det interessepolitiske området, sier Harald J. Andersen, direktør for handel i Virke.

SMB Norge, som organiserer nesten 6000 små og mellomstore bedrifter med rundt 50.000 ansatte, har ikke bare fått tatovører inn i rekkene.

– Siden 1. mars har vi fått inn underkant av 100 nye medlemsbedrifter, noe som er mer enn en dobling fra samme periode i fjor. Så det er ikke noen tvil om at vi har opplevd en markant økning i pågangen etter at krisen slo inn og lammet norsk næringsliv, opplyser kommunikasjonssjef Joachim Dagenborg i SMB Norge.

Rett etter nedstengningen av samfunnet ble de nedringt av bekymrede medlemsbedrifter.

Dinson Purcell understreker at det første de nye kundene må gjøre er å desinfisere hendene ved hjelp av denne automaten.
Dinson Purcell understreker at det første de nye kundene må gjøre er å desinfisere hendene ved hjelp av denne automaten. (Foto: Gunnar Lier)

– Først etterspurte de særlig advokatbistand, men det var også mange som tok kontakt og ga uttrykk for frykt og frustrasjon over situasjonen. Derfor er vi svært glad for at vi, på vegne av landets minste bedrifter, ble hørt på en helt annen måte enn tidligere under utformingen av kompensasjonsordningen, sier Dagenborg.

I Oslo håper Purcell på snart å kunne åpne tatoveringsvirksomheten igjen. I mellomtiden søker han om statlig bidrag i kompensasjonsstøtte.

– Jeg søker om å få 70.000 kroner. Det dekker akkurat to måneder husleie og omkostninger, sier Purcell.

Han får stadig flere tatovører med seg inn i lauget.

– Nå har lauget over 30 medlemmer. Det er virksomheter fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Jeg søker om å få 70.000 kroner. Det dekker akkurat to måneder husleie og omkostninger, sier Dinson Purcell.
– Jeg søker om å få 70.000 kroner. Det dekker akkurat to måneder husleie og omkostninger, sier Dinson Purcell. (Foto: Gunnar Lier)