Med stigende renter har tek-investorene fått et par knallharde knyttnever. Mandag fortsatte Meltwater kursfallet på Oslo Børs med et nytt fall på godt over 14 prosent, og ble dermed dagens store taper. IT-aksjen omsettes nå for kun drøyt 21 kroner, som er halvparten av kursen ved notering i desember 2020. Det er dessuten kun en tredjedel av toppnoteringen i januar for ett år siden.

Flere tek-aksjer dukker opp blant kursjumboen mandag, med et solid fall i Pexip og Link Mobility på henholdsvis 9,8 og 8,2 prosent.

– Slik skjer når rentene stiger – da blir aksjer som prises på fantasimultipler veldig upopulære, sier forvalter Philippe Sissener.

Fondet Sissener Canopus har ifølge forvalteren hatt en oppgang på over tre prosent en drøy uke inn i 2021, og tjener nå på investeringer i oljesektoren og selskaper som tjener på renteoppgangen, som Storebrand.

Mandag foreslo Sissener på Twitter at Meltwalter kunne bytte navn til «Meltdown» etter de siste ukenes kursfall. Som et svar på en av følgerenes replikker om andre kursras på Oslo Børs, som telekomselskapet Link Mobility, skrev han enkelt og greit:

– Link går vel konk på et tidspunkt. Tjener ikke nok til å betale renter engang.

Overfor DN utdyper Sissener:

– Link Mobility må betale omkring 125 millioner kroner i årlige renter, men tjener kun halvparten på driften. Selskapet går kanskje ikke konkurs umiddelbart, men det ser ikke bra ut. Til tross for flere oppkjøp de siste årene er driftsresultatet flatt eller fallende.

Kurssmell

Parallelt med børscomebacket for snart halvannet år siden, utstedte Link Mobility en obligasjon med en rente på 3,375 prosent. Som forvalter har Sissener muligheten til å investere i både aksjer og obligasjoner, men konstaterer tørt at han ikke vil ta andeler i lånet på drøyt 3,5 milliarder kroner.

I stedet fremstår aksjen som en mulighet:

– Vi kan tenke oss å se på aksjen, men ikke for å sitte med den. Selv om kursen har falt en god del kan det fortsatt være aktuelt å shorte aksjen.

Det vil i så fall innebære en slags retur for Sissener i Link Mobility-aksjen, som var en av aksjonærene da Link Mobility ble kjøpt av børs i 2018. Den gang ble selskapet overtatt av et amerikansk oppkjøpsfond, Abry Partners, og en av de største vinnerne var dagens styreleder, Jens Rugseth. Abry Partners kjøpte Link Mobility for 3,4 milliarder kroner.

I dag prises selskapets egenkapital til 4,7 milliarder på Oslo Børs, en knapp tredjedel av totalen for ett år siden.

Vrøvl og pølsevev?

– Vi skal legge frem regnskapene for 2021 om kun én måned, og kan ikke uttale oss om tallene som frem kommer der. Men, aksjekursens utvikling har ingen ting med den operasjonelle driften å gjøre i Link Mobilitys tilfelle, sier styreleder Jens Rugseth.

Han mener tallene Sissener referer til er «helt feil».

Styreleder Jens Rugseth sitter med Link Mobility-aksjer for 254 millioner kroner.
Styreleder Jens Rugseth sitter med Link Mobility-aksjer for 254 millioner kroner. (Foto: Gunnar lier)

– Om Sissener hadde rett i det han sa, ville vi måtte opplyse markedet om det og obligasjonen ville handlet på helt andre kurser. Da Norwegian var i ferd med å velte, ble flyselskapets gjeld omsatt for kun 30 prosent av pålydende – slik er det tross alt ikke i vårt tilfelle, legger Rugseth til.

Link Mobilitys usikrede obligasjon omsettes for kurser rundt 97,5 prosent. Den har fortsatt drøyt fire år igjen av løpetiden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.