– Trailerne blir stående fast i svingene og bakkene ut og inn fra byen og skaper trafikkork. Vi trenger både å få utbedret veien og få ny flyplass for at veksten vår ikke skal stanse opp.

Det sier markedssjef Petter Bjørkli i forsyningsbasen Polarbase ved Hammerfest, som leverer utstyr og tjenester til oljenæringen i Barentshavet. Han kjører DNs reporter rundt på det 500 mål store industriområdet i Rypefjord, som huser både lakseslakteri og leverandørbedrifter til oljenæringen.

På industriområdet laster en trailer laks fra slakteriet, trailere som vinterstid sliter med å klare de svingete bakkene på gamle riksvei 94 fra Hammerfest til Skaidi og E6. Det samme gjør trailerne som frakter oljeutstyr inn til logistikkselskapet Mento ved Polarbasen.

Trang og fæl

– Veien til Hammerfest er en flaskehals for næringslivet. Den er trang og fæl. Trailerne står fast i svinger og bakker. Veien er ofte stengt vinterstid. Vi får forsinkelser på våre leveranser til kundene, sier Vidar Antonsen, daglig leder i leverandørselskapet Mento i Hammerfest.

Antonsens selskap lever av å levere det oljeselskapene trenger, og sier både dårlige veier og dårlig flyplass skaper problemer både for hans selskap og resten av næringslivet i Hammerfest.

– Det er viktig for oss å kunne levere tidsnok, så det ikke går utover kundene. Vi har ofte fått forsinkelser på grunn av dårlig vei og at flyene ikke klarer å lande, sier Antonsen, som «altfor ofte» får beskjed om at en hastebestilt jetpakke ikke blir levert fordi flyet ikke kunne lande.

Ønsker ny flyplass

Han håper i likhet med Bjørkli på at regjeringen bevilger nok penger til å ruste opp riksveiene og til at Avinor kan bygge ny flyplass ved Hammerfest.

– Blåser det mer enn frisk bris på tvers av flystripen kan ikke flyene lande på grunn av problemer med sidevind i Hammerfest. Og her blåser det hele tiden. Det er for dumt, rett og slett, sier Antonsen.

Næringslivet håper at regjeringen gir Avinor nok midler til at det kan bygges en ny flyplass ved Hammerfest som er bedre skjermet mot vind. Dagens flyplass har dårlig regularitet og snart ikke plass til all helikoptertrafikken til og fra oljeplattformen utenfor kysten.

– Helikopterbasen ligger ved lufthavnen. Økt leteboring fører til økt helikoptertrafikk, og en fortsatt økning vil enten gå ut over vanlig flytrafikk eller helikoptertrafikken. Det har vi ikke råd til hvis vi skal fortsette å vokse, sier Bjørkli, som håper på penger til ny flyplass på Grøtnes i Kvalsund kommune.(Vilkår)