Meningsmålingsinstituttet Ipsos har spurt et landsrepresentativt utvalg av nordmenn over 18 år om EUs nye personvernregler, GDPR.

57 prosent, altså nær seks av ti, sier det nye regelverket er fullstendig ukjent for dem.

Kun 15 prosent sier at regelverket er meget godt eller ganske godt kjent.

Oppmerksomheten øker

Daglig leder Nathalie Eyde Warembourg i Ipsos sier oppmerksomheten rundt Facebook-data på avveie, og innføringen av EUs nye personvernregler om kort tid, gjorde at meningsmålingsinstituttet bestemte seg for å spørre nordmenn om hvilket forhold de har til GDPR.

Da det kom frem at personopplysninger om inntil 87 millioner Facebook-brukere kan ha havnet på avveier og blitt misbrukt av Cambridge Analytica til å påvirke demokratiske valg, måtte toppsjef Mark Zuckerberg sitte to dager i den amerikanske kongressen og be om unnskyldning.

- I næringslivet har vi snakket om GDPR en stund. Men her spør vi befolkningen. Det er ingen tvil om at det som har skjedd med Facebook øker oppmerksomheten om dataene våre og hva de er verdt. Jeg er ikke overrasket over at forholdsvis få kjenner til GDPR nå, men jeg tror bevisstheten vil øke, sier Warembourg.

Mer enn hver tredje ønsker å enten se, flytte eller slette egne data når loven trer i kraft.

Ipsos stilte også spørsmål om folk ville ønsket å se dataene sine, dersom de hadde muligheten til å se alle personopplysninger et selskap hadde lagret om dem.

- Jeg var mer overrasket over at 75 prosent svarte ja på dette. Men få har tenkt å gjøre noe med det. Nesten ingen sier de vil slette Facebook, sier Warembourg.

På spørsmål om folk nylig har gjort endringer i innstillingene sine på Facebook, svarte 19 prosent ja.

Krevende omlegging

Norske og internasjonale medier og annonseplattformer forbereder seg nå på innføringen av GDPR.

De nye reglene har fått søkemotorkjempen Google til å stille nye krav til norske og europeiske mediehus.

Sentralt i diskusjonene er spørsmålet om hvilke samtykker det etter GDPR er nødvendig å innhente fra sluttbrukerne for at medier og digitale annonseplattformer skal kunne samle og behandle personopplysningene deres på en lovlig måte.

Spørsmålet om nye samtykker er utfordrende for både medier, Facebook og Google i en situasjon der publikums oppmerksomhet om personvern er kraftig skjerpet etter Cambridge Analytica-skandalen.

Mens EU innfører GDPR 25. mai, ble implementeringen nylig utsatt til 1. juli i Norge.(Vilkår)

Byen ble ødelagt under krigen – nå strømmer arkitekturistene til byen
Franske Le Havre ble ødelagt under krigen. Nå er byen et yndet arkitekturreisemål
01:15 Min
Publisert: