– Kjenner dere lukten? Det er grillen våre som fyres opp, sier Magnus Berner.

Grillduften sprer seg i den nokså befolkede sidegaten Niels Juels gate på Frogner i Oslo hvor El Camino er i ferd med å åpne for dagen. To av de ansatte plasserer fargerike utemøbler på gaten og vasker gulv.

Etter å ha sett seg lei den norske fredagstacoen bestemte Magnus og Lene Berner seg for å starte den mexicanske restauranten El Camino ifjor. Her er også den tidligere toppalpinisten Lasse Kjus på eiersiden med en prosent av aksjene.

– Alt foregår på stedet. Vi fyrer kun med kull og lager tortillaene bak kassen. Vi bruker kun Stange-kylling og alt fra salsa til guacamole lages fra bunnen av, sier Berner.

Ekteparet savnet meksikansk mat fra tiden i USA, og hadde lyst til å prøve ut konseptet her hjemme.

– I Norge er det veldig mange gode restauranter, men ikke bra fast-food. Konseptet er ikke mexicanske fast-food, men meksikansk food fast, forteller han.

Høy på livet

Bare to hus nedenfor ligger en av elleve Smoothie Xchange-utsalg, hvor det lages «amerikaniserte» smoothier av bær og frukt i alle regnbuens farger. Ifjor solgte de smoothie for nær 50 millioner kroner, som er en kraftig økning fra året før. En jevn strøm av kunder i alle aldre kommer ut igjen med den grønne beholderen. Berner startet smoothie-kjeden sammen med kona Lene Undheim Berner i 2004. Ideen ble til under en 17. maifeiring i Los Angeles da de to møttes for første gang.

Lene jobbet for Voss of Norway, som var i etableringsfasen i USA, mens Magnus studerte ved University of Arizona.

– Vi kom i snakk om å starte smoothiebar i Norge, men dette var lettere sagt enn gjort. De fleste tingene fantes ikke i Norge. Vi brukte nesten ett år på forretningsplanen, og jobbet konstant uten å ha råd til å ansette andre.

Å finne lokaler var vanskelig, men de var heldige og fikk til slutt leie av Merkantilbygg.

– Her kom to 25-åringer rett fra USA, høye på livet, og var helt avhengige av at noen skulle gi oss en sjanse. Merkantilbygg var de første som trodde på oss. De kunne gitt sjansen til noen andre med tryggere betalingsinformasjon, men valgte oss.

Berner forteller om mye prøving og feiling i starten.

– Det viktigste er å ikke gjøre de samme feilene to ganger. I begynnelsen vet man at man antagelig ikke vil tjene penger på noe. Det er viktig å ikke bare jobbe mot bunnlinje og kostnader – en må jage konseptet og jobbe med hvordan det skal oppfattes. Klarer du det over tid så kommer bunnlinjen av seg selv.

Det kan også lønne seg å være litt naiv som gründer, ifølge Berner.

– Gründerskap er ikke lett. En må virkelig jobbe mye hardere enn alle andre.

Forfriskende promotering

De grønne smoothiebeholderne har de siste årene blitt delt hyppig på sosiale medier. Selskapet bruker ikke penger på tradisjonell markedsføring.

– Det eneste vi har er noen biler med logo, men det er alt. Det er veldig gøy å se at når man velger å putte alt inn i produktet så gir det deg en kundelojalitet som skaper den berømte jungeltelegrafen. Det er den mest kraftfull markedsføring man kan få.

Til gjengjeld har selskapet et eget «lag» av skikjørere og skateboardere som promoterer kjeden gjennom Team SmoothieXchange. På listen finner man kjente navn som Aksel Lund Svindal, Lasse Kjus og Michael Sommer.

– Vi har valgt ut to grener som vi assosierer oss med. Vi er opptatt av at vi ikke skal ha noen avtale med våre teamkjørere. De får smoothier, men det blir ikke stilt noen krav om posting på sosiale medier. Det tror jeg mange synes er forfriskende.

Tibetanske gojibær

Smoothie Xchange har i dag totalt 11 utsalgssteder. Til tross for at selskapet er i en kraftig ekspansjonsfase, legges det stor vekt på rutiner som sikrer lønnsomheten. Berner mener de har lykkes med konseptet fordi de har vært kompromissløse på produktkvalitet.

– Enkeltstående butikker har en utfordring med å matche den kvaliteten vi har som et resultat av stordriftsfordelen vår.

Foruten å lage og servere smoothiene, importerer Berner de aller fleste ingrediensene selv gjennom selskapet Superfruits.

– Vi har egen distribusjon i Oslo og eget importledd som gjør at vi kan finne spennende produkter.

– Nå har alle smoothiesteder gojibær. Men våre kommer fra det tibetanske platået og er uten sprøytemidler, sier Berner.

Gründeren mener disse både smaker bedre og er større.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.