Mandag la den markedsledende produsenten Beyond Meat fram resultater og oppjusterte forventninger for året. Beyond Meat mer enn tredoblet salget i tredje kvartal i år, sammenlignet med tredje kvartal i fjor.
Med produkter basert på erteprotein og andre planteråvarer, som etterligner kjøtt, leverer de nå blant annet en testburger til McDonald's i Canada, i tillegg til liksomkjøttvarer til kjedene Dunkin' Donuts og Carl's Jr.
– Jeg forventer absolutt at denne testen vil ende med mer samarbeid med McDonald's, uttalte konsernsjef Ethan Brown mandag.
Les også: Beyond Meat-aksjen opp 570 prosent siden børsnoteringen i mai
Flere giganter melder seg på i konkurransen
Selskapets største rival Impossible Foods begynte i august å levere vegetarburgeren Impossible Whopper til Burger King, som sier den har hentet inn nye kunder og selger bra i USA.
Burger King og en annen hurtigmatkjede, Tim Hortons, er eid av Restaurant Brands International, som tross bra salg og tro på videre økning i salget, ikke vil binde seg til varig salg av vegetar, og det vil heller ikke McDonald's. Det gjenstår å se om dette er en trend.
Det er som er sikkert, er at flere matgiganter melder seg på i konkurransen, som Nestle og Tyson, og ifølge Beyond Meat påvirker det ikke hvor mye plass deres produkter får i butikkhylla: Det utvider i stedet arealet vegetarmat får i kjøpesentrene. Ifølge Beyond Meat er gjenkjøpsraten for deres produkter hele 45 prosent når noen først har prøvd et produkt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.