– Det er jo fantastisk artig da; at et lite og ganske nyetablert brenneri i Norge nærmest gjør rent bord i en stor og svært anerkjent konkurranse, sier daglig leder Odd Johan Nelvik (63) hos Det norske bryggeri i Grimstad.

– Over vår fatteevne

Den tidligere Se&Hør-redaktøren har nettopp fått beskjeden fra San Francisco World Spirits Competition om at både brenneriets fatlagrede akevitt, Arvesølvet, og Harahorn fatlagret gin har fått dobbel gullmedalje. Det innebærer ifølge konkurransearrangørens nettsted at samtlige medlemmer i smakspanelet har plassert disse produktene helt på topp. Også en annen variant av Harahorn har fått gullmedalje. Over 3000 brennevinsprodukter fra hele verden var med i konkurransen.

– Aldri har en norsk brennevinsprodusent opplevd noe lignende. Fem gull! Vi vet jo at vi holder et svært høyt nivå, men at det skulle ende med fem gull til tre produkter er likevel langt over vår fatteevne, sier Nelvik.

Gullvinnerne fra Det norske brenneri; Arvesølvet fatlagret akevitt, Harahorn fatlagret gin og Harahorn gin.
Gullvinnerne fra Det norske brenneri; Arvesølvet fatlagret akevitt, Harahorn fatlagret gin og Harahorn gin. (Foto: Det norske brenneri)

Får ikke vise medaljene

Nelvik er ikke i tvil om at gullmedaljene vil bety mye for brenneriet.

– Særlig på eksportmarkedene blir dette virkelig lagt merke til og der kommer vi til å bruke dette for alt det er verdt og klistre medaljer på flaskene.

– Og i Norge?

–Nei, her i landet har Helsedirektoratet dessverre lagt ned forbud mot medaljer på flaskene. Direktoratet mener visst at medaljene fremmer salget.

– Og det gjør de vel?

– For meg blir dette et spørsmål om man skal fremme kvalitet eller kvantitet. Det må da være bedre at folk kjøper kvalitet som har vært gjennom en objektiv bedømming i stedet for? Men nei da, her til lands skal gullmedaljer gjemmes bort og publikum skal ikke få vite om det som står i polets hyller er kvalitet eller noe søtt skvip. Det mener jeg er veldig feil.

Nelvik legger til at brenneriet også tidligere fikk gullmedalje i en større konkurranse. Da ble medaljen også brukt på flaskene solgt på Vinmonopolet.

– Men vi fikk beskjed om at vi måtte fjerne dem. Da limte vi på en lapp der det sto «Sensurert av Helsedirektoratet».

Helsedirektoratet opplyser at bruk av medaljer på alkoholholdige varer faller inn under alkoholreklameforbudet der det i utgangspunktet kun er tillatt å formidle konkrete og nøkterne opplysninger på etiketten og emballasjen. Direktoratet mener bruken av utmerkelser og medaljer formodentlig har som formål å fremme salget av produktet. Det samme vil gjelde bruken av terningkast. Derfor er ikke slik bruk tillatt. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.