Med 28,8 millioner liter is solgt i fjor – en økning på 2,1 millioner liter fra 2016 – ble 2017 all-time high målt i omsetning for administrerende direktør Paal Hennig-Olsen (64).
– Vi fikk drahjelp både av Bunnpris som ny kunde og vekst generelt, sier han om omsetningen, som havnet på 844 millioner kroner, sier Hennig-Olsen-sjefen.
– Og selv om resultat før skatt er ørlite lavere enn i rekordåret 2016, er det underliggende resultatet faktisk bedre ettersom vi i 2017 har valgt å foreta større investeringer i blant annet en ny sentral for kuldeproduksjon, forklarer han.
En liter is hver i mai
Om fjoråret var godt for familiebedriften, som sysselsetter 245 årsverk, er det mye som tyder på at 2018 kan bli enda bedre.
– Det været vi har nå, med sol fra skyfri himmel i store deler av landet samtidig som alle holder seg hjemme, er gull for hele bransjen om du selger brus, is eller pølser. Jeg tenker vi kommer til å nærme oss fem millioner liter is solgt bare i mai alene. Det er en liter per nordmann. Det blir garantert ny all-time high, sier han.
Kristiansand-bedriften oppgir å ha omtrent 50 prosent av det norske ismarkedet.
– Men er ikke sunnhetsbølgen en trussel for dere som selger is med både sukker og fett?
– Av alle valg av søte produkter, vil jeg påstå at is er det sunneste du kan velge. Det er mye mer sukker i sjokolade. Til og med tidligere helsedirektør Karl Evang sa at dersom hans barn skulle spise noe godt mellom måltidene, så fikk de en fløteis, sier Hennig-Olsen.
Deler 25 millioner
– Men du har samtidig helt rett i at vi ser en klar trend i retning av sunnere produkter, sier Hennig-Olsen.
– I år produserer vi for første gang en vegan-is som aldri har vært i nærheten av melk. Den består snarere av kokos, mais, risproteiner og slike ting. Mange forbrukere, som enten ikke tåler melk eller er veganere, synes det er helt fantastisk. Og denne trenden er jeg sikker på vil fortsette. Vi har dessuten signert en avtale med Helsedepartementet om å redusere sukker og fett – enten i reseptene våre eller i form av størrelsen på produktene, sier han.
Hennig-Olsen-konsernet eies omtrent 50/50 av brødrene Paal og Martin (54) Hennig-Olsen. Det er førstnevnte som har kontrollen ettersom han eier selskapets eneste tre A-aksjer.
– Og hva tar dere ut i utbytte i år?
– Utbyttet er stabilt på linje med i fjor, men det er vel ikke noe å skrive om?
I fjor tok de to brødrene ut 25 millioner kroner i utbytte.(Vilkår)