– Det overrasker meg veldig at dette innholdet har gått gjennom sensurfiltrene på Instagrams annonseplattform, sier sjef i Jab Jab Academy og tidligere internasjonal direktør i United Influencers Thomas Moen.
Med tilsynelatende falske annonseavsendere som «Night4Us» og «WebDating», blir nakenbilder og annet seksuell innhold spredt som reklame mellom brukernes «Stories»-meldinger i Instagram-appen.
Stories er små historier som er satt sammen av en serie bilder eller videoer, og er en av Instagrams mest populære tjenester. Ifølge Facebook brukte over 300 millioner brukere funksjonen daglig i oktober i fjor.
– Blir stoppet umiddelbart
I Instagrams retningslinjer kommer det klart frem at «nakenhet» ikke er tillatt på nettsamfunnet. Men dette er ikke blitt praktisert på annonseplass i mobilappen den siste tiden.
Moen, som har jobbet med digital markedsføring på blant annet Facebook i 12 år, har ikke opplevd å se lignende annonseinnhold hos hverken Facebook eller Instagram tidligere.
– Erfaringen er at Facebook er utrolig strenge, og at det er vanskelig å komme seg unna de strenge reglene som styrer deres systemer. Jeg har jobbet en del med kunder innenfor trening- og livsstilssegmentet på Facebook og Instagram. Prøver du å legge ut bilder av mennesker som har på seg en litt liten t-skjorte på treningssenteret, så blir det stoppet umiddelbart, sier han.
DN har vært i kontakt med Facebooks norske pr-byrå, Släger kommunikasjon, om denne saken. En talsperson hos Instagram, som ikke er navngitt, opplyser at det pornografiske innholdet nå er fjernet fra mobilappen.
– Vi bryr oss dypt om kvaliteten på annonseringen på Instagram og er skuffet over at dette har skjedd. Vi tar spam eller innhold som bryter våre retningslinjer veldig alvorlig. Vi har null toleranse for pornografisk innhold på Instagram. Hvis noen ser innhold som de tror er imot retningslinjene våre, inkludert i reklame, kan de rapportere det via våre verktøy i appen, heter det i uttalelsen.
Foreldre må følge med
Medietilsynet, som driver tilsyn med blant annet reklamesendinger i Norge, mener pornoinnholdet på Instagram viser at foreldre må følge nøye med på barnas sosiale medier-vaner.
– Vi vet at 60 prosent av norske barn og unge mellom 9 og 16 år bruker Instagram. Det er dermed viktig at foreldre er obs på at også den type innhold dere viser til her kan dukke opp i sosiale medier, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
DN har ikke klart å komme i kontakt med avsenderne bak det pornografiske annonsørinnholdet.
Falske nyheter spredt som annonser
Det er ikke bare pornografi som er blitt spredt på annonseplass i Facebook og Instagrams systemer. DN har tidligere skrevet at falske nyheter er blitt publisert som annonser i nyhetsstrømmen på Facebook.
Blant annet ble en falsk nyhet om at den norske milliardærarvingen Alexandra Andresen hadde investert 126 millioner dollar i et nytt teknologisk gründerselskap, delt i nyhetsstrømmen på nettsamfunnet.
Den gangen fortalte Facebooks kommunikasjonssjef i Norden, Peter Münster, at hverken det amerikanske teknologiselskapet eller dets brukere ønsket å se desinformasjon på nettsamfunnet.
– Vi tester forskjellige løsninger. Men må også anerkjenne at det er en utfordring som strekker seg utover en enkelt plattform. Vi vil gjerne gi folk mulighet til å uttrykke seg. Men vi ønsker ikke å bli en dommer over det som er sant og usant, sa Münster den gangen.(Vilkår)