Google legger 150 millioner euro på bordet og innleder et digitalt partnerskap med åtte europeiske mediehus.

 

De åtte er:

  • The Guardian, Storbritannia
  • The Financial Times, Storbritannia
  • Les Echos, Frankrike
  • NRC Media, Nederland
  • El Pais, Spania
  • La Stampa, Italia,
  • Faz, Tyskland
  • Die Zeit, Tyskland

Avlat?

Pengene og partnerskapet tolkes allerede som et lobbyknep og et forsøk fra søkemotorkjempens side på å kjøpe tilgivelse.

Utspillet kommer nemlig under 14 dager etter at EUs konkurransekommissær Margarethe Vestager beordret en etterforskning av Google etter EUs antitrustbestemmelser.

Les mer om dette: EU angriper Google dn+

Kommisjonen og europeiske nyhetsmedier har jaktet på Google i årevis.

EU-kommisjonen har blant annet anklaget det amerikanske teknologiselskapet for å vri på sine søkeresultater for å promotere Googles egne tjenester, og for å drive konkurransehemmende virksomhet i det europeiske nettmarkedet.

Vestager har også startet en dyptgående gransking av Googles operativsystem for mobiltelefoner, Android.

En uttalelse fra Vestager om saken er publisert her.

Google har en markedsandel på nettsøk på rundt 90 prosent i EU, en markedsandel som er mye høyere enn den Google for eksempel har i USA.

Googles nyhetstjenester er ifølge Guardian ikke direkte rammet av EU-etterforskningen.

Langvarig kamp

Europeiske mediehus har i lang tid kjempet mot måten Google News har brukt deres innhold.

I det nye partnerskapet skal Google starte en arbeidsgruppe som skal drive med produktutvikling, samt bidra med 150 millioner euro til innovasjon over en treårsperiode, skriver Guardian.

Googles logo utenfor hovedkvarteret i Mountain View, California. AFP PHOTO / SUSANA BATES
Googles logo utenfor hovedkvarteret i Mountain View, California. AFP PHOTO / SUSANA BATES (Foto: Afp)

Skal gi inntekter, trafikk og engasjemement

Google skal ha lovet at selskapet gjennom produktutvikling skal kunne hjelpe mediehusene å oppnå større inntekter, mer trafikk og sterkere engasjement fra brukerne.

- Vi anerkjenner at teknologiselskaper og nyhetsorganisasjoner er del av samme økosystem og vi vil spille en rolle i den felles kampen for å finne mer bærekraftige modeller for nyheter, sa Googles sjef for strategiske partnerskap i Europa, Carlo D’Asaro Biondo, tirsdag.

Biondo innrømmer å ha begått noen feil i forholdet til nyhetsindustrien, men hevder målsettingen til Google alltid har vært å være en «venn og partner» for nyhetsorganisasjonene.

Reaksjoner

Responsen på nyheten om Googles partnerskap med den europeiske nyhetsbransjen varierer kraftig.

Det amerikanske teknologi- og medienettstedet Re/code rapporterer at Google Plays Nice With European Publishers, Dumps $163 Million Into Innovation Fund.

Jeff Jarvis, journalistikkprofessor og forfatter av den Google-vennlige boken «What Would Google Do», velger en helt annen vinkling. Han melder at Google Signs a Friendship Pact with Euro Publishers.

Jarvis skriver at han underveis i prosessen har fungert som rådgiver både for Guardian og Google.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Slik feirer Google Apple Watch  

Bloggaktører i klinsj

Flere seere, null reklamevekst dn+  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.