Ifølge Brønnøysundregistrene skjedde etableringen av Snaps norske aksjeselskap for en knapp måned siden. Men advokatfirmaet Wikborg Rein, som står bak registreringen, opprettet firmaet under et dekknavn allerede i oktober i fjor.

Snaps argeste konkurrent, Facebook, har vært til stede med eget Oslo-kontor i ett år allerede – ledet av tidligere Eniro-direktør Rune Paulseth. Nettsamfunnets norgeskontor har primært jobbet opp imot kunder og reklamekjøpere som ønsker å kjøpe målrettede annonser hos sosiale medier-giganten.

Annonsekamp mot Facebook

Snaps talsperson Noah Edwardsen i Los Angeles ønsker ikke å kommentere om planen er å gå i Facebooks fotspor her til lands. Men informasjon fra stiftelsesdokumentene i Brønnøysundregistrene viser at Snap Norway blant annet skal drive med «teknologirelatert virksomhet», samt salg og markedsføring via sitt norske datterselskap – ikke ulikt det Facebook Norway allerede gjør i Norge.

I motsetning til Facebook, sliter Snapchats morselskap, Snap, med inntjeningen. Etter første kvartal meldte Snap om et tap på totalt 2,2 milliarder dollar, rundt 18,5 milliarder kroner. Snap-ledelsens håp er derfor at den selvbetjente annonseløsningen Snapchat Ad Manager, som også lanseres i Norge i neste måned, skal bidra til å øke inntektene.

DN skrev lørdag at en undersøkelse gjort av det svenske analysebyrået Regi i samarbeid med DN viser at norske annonsører fremdeles er avventende til Snapchat som annonsekanal. Over halvparten av de spurte i undersøkelsen sier at de allerede har prøvd Snapchats erkekonkurrent Instagrams annonseformater. 

Avventende til Snapchat

Leder for betalte medier i Red Performance, Christoffer Haugen, mener det er avgjørende for Snapchat å få fart på reklamesalget både i Norge – og verden for øvrig. Men poengterer at det er viktigere for Facebook-konkurrenten å utvikle tjenesten, så folk får lyst til å fortsette å bruke den.

– De må få fart på antall nye brukere om de skal stå imot Facebook med datterselskaper. Klarer ikke Snapchat å øke takten på nye daglig aktive brukere er de avhengig av å levere høyere gjennomsnittlig inntekt per bruker, som til nå heller ikke har hatt en spesielt god utvikling, sier Haugen.

I Norge har Snapchat rundt 2,2 millioner brukere, og har lenge vært den sosiale medier-kanalen som økte mest. På verdensbasis har derimot brukerveksten avtatt etter at Facebook og datterselskapet Instagram kopierte Snapchat-funksjonen «stories», som er små historier satt sammen av en serie bilder eller videoer.

Bremset veksten

I forbindelse med kvartalspresentasjonen, kunne Snapchat rapporterte om 166 millioner daglige brukere. Til sammenligning passerte Snapchat-klonen, Instagram Stories, nylig over 200 millioner brukere.

– Det er tydelig at lanseringen av Instagram Stories har vært med på å bremse veksten i antall nye brukere for Snapchat i verden. Etter lanseringen av Instagram Stories sank vekstraten i antall nye brukere med nesten 82 prosent sammenlignet med før Instagram Stories ble lansert, sier Haugen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Forsvaret storstilte vervekampanje havnet foran nazivideo
Nå vurderer Forsvaret å trekke annonsene sine fra det Google-eide videonettstedet.
00:48 Min
Publisert: