Nettstedet Medier24.com hviler tungt på spredning av sakene via Facebook. I første halvår kom nær 60 prosent av trafikken til Medier24 via lenker delt på nettsamfunnet.
13,8 prosent av trafikken skyldtes lesere som fant frem til nettavisen om medier og kommunikasjon «på egenhånd».
- Direkteandelen kryper stadig oppover, og når den totale trafikken vokser betyr det at direktetrafikk i absolutte tall vokser betydelig, kommenterer Gard L. Michalsen (31).
Han er grunnlegger, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i nettstedet Medier24.
Stillingskrig med Journalisten
Ifjor fikk Medier24 driftsinntekter på 1,7 millioner kroner, i hovedsak fra stillingsannonser innen medier og kommunikasjon.
Til sammenligning solgte Norsk Journalistlags nettsted Journalisten.no stillingsannonser for 1,9 millioner kroner i 2016, i tillegg til inntekter på rundt 200.000 kroner fra andre annonser. Det opplyser Martin Huseby Jensen (43), som er konstituert redaktør i Journalisten.
Byttehandel med Aftenposten
Medier24 hadde ifjor en barteravtale med Aftenposten, som økte de totale driftsinntektene med cirka en halv million kroner, til nesten 2,2 millioner kroner.
Avtalen innebar at Medier24s stillingsannonser ble eksponert i stillingsseksjonen til Aftenposten på søndager, mot at Aftenposten kunne bruke stoff fra Medier24 på nett og i utgaven.
Barterinntektene ble balansert av en tilsvarende utgift, slik at Medier24 AS regnskapsmessig gikk i null på byttehandelen med Aftenposten.
- Den reelle omsetningen vår var derfor 1,7 millioner kroner, sier Michalsen.
Av dette anslår han at 95 prosent kom fra stillingsannonser.
Samarbeidet med Aftenposten er, ifølge Michalsen «satt på pause».
-Dette var en avtale som i første omgang gjaldt for 2016. Vi har ikke landet hvordan vi skal videreføre den. Men det er ingen dramatikk i dette. Vi har fortsatt en avtale om stoffutveksling, som innebærer at Aftenposten kan bruke våre saker, sier han.
-Men de betaler ikke for det?
-Det er ikke noe økonomi i det for vår del, men det gir flere lesere, kjennskap til merkevaren og sender trafikk vår vei, sier Michalsen.
Ga bort annonser
Michalsen startet Medier24 rett før jul 2014, og sier det har gått bedre enn han kunne drømt om.
- Det var en tøff start, og det tar alltid tid fra man starter til man får det til å rulle ordentlig. De første fire månedene ga jeg jo bort annonsene for å bygge opp et marked, sier Michalsen.
- Jeg startet å ta betalt på våren 2015, og mot slutten av året skjønte jeg at jeg kunne leve av dette. I løpet av 2016 skjønte jeg at det var rom og behov for å ansette flere, sier han.
I 2017 regner han med å doble omsetningen til godt over fire millioner kroner.
Medier24 ansatte nylig en kommersiell leder, i tillegg til redaktør Michalsen og en journalist. Journalisten.no drives nå med tre redaksjonelle ansatte.
- Det er ikke noe viktig mål å gå med store overskudd, men jeg tro vi kommer til å gå i pluss i 2017 også, sier Gard L. Michalsen.
- Hvor mange ansatte har du når dere feirer femårs jubileum?
- Det er lenge til 17. desember 2019, så det har jeg ikke peiling på. Men vi kommer til å være flere enn tre, sier Gard L. Michalsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.