Industri- og merkevarekonglomeratet Orkla har forlengst meldt at det meste er til salgs og at konsernet vil bli rendyrket som et merkevareselskap.

Svake finansmarkeder har imidlertid hemmet salgsprosessene, og aksjen har heller ikke utviklet seg i ønsket retning.

Sparket sjefen
Mandag satt hovedaksjonær Stein Erik Hagen og styret i Orkla inn tidligere Kistefos-sjef Åge Korsvold som ny konsernsjef - i håp om å få fart på sakene.

Analytiker Henrik Schultz i Sparebank 1 Markets har fulgt Orkla tett i en årrekke. Han forstår styrets frustrasjon men er usikker på om skiftet av Bjørn Wiggen som konsernsjef er riktig medisin for å ta selskapet dit aksjonærene ønsker. I stedet foreslår analytikeren å skille ut merkevarevirksomheten for å frigjøre seg fra tidspress fra aksjonærene i forhold til de varslede salgene.

- Man kunne ha ett merkevareselskap, og et avviklingsselskap eller investeringsselskap som lever videre på en annen rute, så vil de to selskapene utvikle seg forskjellig, og være priset på en annen måte, sier Schultz til DN.no.

Kulturen har forvitret
Analytikeren tror at Orkla-kulturen i merkevarevirksomheten langsomt har forvitret over de siste tre-fire årene, ettersom andre områder har vist større potensial og har fått større investeringer. Merkevarekulturen trenger derfor et nytt løft, og det krever mer enn et sjefsskifte, understreker han.

- Alt annet enn en umiddelbar splitt blir en slitsom overgangsperiode, sier Schultz.

Han erkjenner imidlertid at en oppslitting er og blir en tung prosess, og at den neppe blir gjennomført. I stedet for et selskap med en markedsverdi til 50-60 milliarder kroner, ville man hatt to selskaper med verdi på 20-30 milliarder hver. Det vil blant annet ha konsekvenser for aksjen, inngåelsen i indekser og investorenes mandater, samt for synlighet og likviditet.

Men rent strategisk ville en splitt kunne løse flere problemer for mange, og gi større fleksibilitet tidsmessig, prisingmessig og ledelsesmessig, ifølge Schultz.

- Selskapet har bokset seg litt inn, både med hensyn til hva man vil gjøre og når man vil gjøre det, sier han.

- Det har vært for dyrt
Analytikeren sier at han har all mulig respekt for Åge Korsvold, men tror at han uten særlig merkevare-erf#229 skal få en tøff jobb med å markedsføre rendyrkingen av merkevarestrategien internt og eksternt, samtidig som han skal videreføre salgsprosessen. Han mener det objektivt sett har vært vanskelig for Wiggen å få til aksjonærvennlige transaksjoner, og betegner sjefsbytte som en intern sak.

- Fra utsiden må jeg innrømme at det er vanskelig å se at Wiggen har gjort det dårlig. Ut i fra det siste året eller to er det vanskelig å se at han kunne ha gjort det så mye bedre, og jeg tror han har rett i det han har sagt, at det har vært for dyrt, sier Schultz til DN.no.

Analytikeren tror at eventuelle kjøp ville ha blitt mottatt negativt i markedet. Og tross i at Orkla under Wiggen har redusert aksjeporteføljen og solgt metalllselskapet Elkem, ble han altså avsatt mandag.

- Det er lov å ha mer flaks enn Wiggen, og Wiggen har ikke hatt flaks, kan man si, sier Schultz.

Sparebank 1 Markets har en nøytral anbefaling på Orkla-aksjen med kursmål 46 kroner.

Orkla-aksjen er ned 0,70 prosent til 40,96 kroner, omsatt for 25 millioner kroner torsdag.

Les også:
<b>Vil endre kulturen i Orkla</b>
Wiggen går på dagen fra Orkla

Wiggen ville ikke spille andrefiolin i Orkla
Orkla-tallene innfrir

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.