Mange konsulenter, journalister, HR-ledere og lederguruer hevder at det er store og meningsfulle forskjeller mellom medarbeidere fra ulike generasjoner. Som en illustrasjon på interessen om slike forskjeller ga et Google-søk på «generation differences in the workplace» over 66 millioner treff.

Spesielt stor interesse har det vært rundt spørsmålet om hvordan å tiltrekke seg, lede og beholde morgendagens medarbeidere, såkalte millennials – de som er født på 80-tallet eller senere. De som tilhører denne generasjonen, antas å ha flere særtrekk: de er sosiale, men kyniske og med narsissistiske trekk; de er mindre lojale overfor arbeidsgiver og synes det er greit å skifte arbeidsgiver en gang i året; det skal mer til for å gjøre de tilfredse med jobben, for eksempel stiller de større krav til karriere- og utviklingsmuligheter, fleksibilitet, sjefer som bryr seg og tilbakemelding på jobben de gjør, oftere enn én gang i året – for å nevne noe.

Hvis dette er riktige beskrivelser av millennials, skulle vi vente at de er mindre lojale, mindre tilfredse med jobben og at de tenker mer på å slutte i jobben (turnoverintensjon) enn medarbeidere tilhørende andre generasjoner – og at dette er forskjeller som ikke kan forklares av alder eller ansiennitet.

En statistisk oversiktsstudie av 20 enkeltstudier og tilsammen nesten 20.000 respondenter viser at man kan finne slike forskjeller mellom ulike generasjoner. Forskjellene er derimot veldig små, de er ikke systematiske eller gjennomgående, og de kan bedre forklares av variasjoner i alder og ansiennitet enn av generasjonstilhørighet. Forskerne bak studien konkluderer: «The pattern of results indicates that the relationships between generational membership and work-related outcomes are moderate to small, essentially zero in many cases.» En undersøkelse om jobbverdier jeg har kommentert tidligere (DN 18. januar, 2011) kom til samme konklusjon.

Toppsjefen i Accenture, Pierre Nanterme, sa til Washington Post nylig at en av grunnene til at selskapet har sluttet med årlige prestasjonssamtaler og rangering av medarbeiderne, var at den nye generasjonen medarbeidere ikke finner seg i slike systemer for prestasjonsledelse. Han unnlot å kommentere at slike systemer ikke har ført til hverken økt motivasjon, læring eller prestasjoner fra medarbeidere fra andre generasjoner. Hvilke medarbeidere ønsker seg ikke karriere- og utviklingsmuligheter, fleksibilitet, sjefer som bryr seg og tilbakemelding på jobben de gjør, oftere enn én gang i året?

Dersom millennials derimot har bidratt til at giganter som Accenture og andre selskaper blir bedre og mer produktive arbeidsgivere, skylder vi som tilhører andre generasjoner, dem en stor takk. Så får vi heller leve med at de går i rare klær, hører på merkelig musikk og er mer opptatt av sosiale medier enn det vi andre er.

Bård Kuvaas, professor ved Handelshøyskolen BI


Les også: - Akademikere blir det etter hvert for mange av


Leste Aftenposten da andre leste Donald

Når norske ungdommer først faller utenfor, faller de langt  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen