GLA kommer som en naturlig konsekvens av Mercedes' suksess med den helt nye A-klassen. Og tyskerne er kjent for ikke å la noen potensiell nisje stå åpen.

Audi har allerede solgt godt av sin Q3, det samme har BMW med sin X1. Jammen kom ikke også Range Rover på banen med sin Evoque, og ikke minst Volvo med en CC-versjon av V40. Så det var bare et spørsmål om tid før også stjernemerket kom med et alternativ til de små kompaktsuvene.

Den lille tyskeren er 4,42 meter lang, 1,80 bred og nesten 1,49 høy. De avrundede formene sørger for lav luftmotstand, og skiller den noe fra sine store brødre, de mer firkantede GLK, ML, GL og ikke minst G-klassen.

Se store bilder av nye GLA i DN Play.

Mercedes er fornøyde med å erobre omkring halvparten av kundene på den nye A-klassen fra andre merker, og håper å fortsette trenden med denne lille suven.

Jeg er veldig sikker på at GLA med sin fascinerende design og hverdagslige praktikalitet vil skape entusiasme for merket Mercedes-Benz blant mange nye kunder, sier Joachim Schmidt som er visepresident for salg og merkedsføring hos Mercedes.

 

GLA kommer med fire motoralternativer, to bensin og to diesel. Innstegsmodellen blir GLA 200 som har en 1,6-liters bensinmotor på 156 hestekrefter og forhjulsdrift. GLA 250 med 211 hestekrefter kommer både med firehjulsdrift og som forhjulstrekker. Det samme gjør de to dieselmodellene 200 CDI og 220 CDI med henholdsvis 136 eller 170 hestekrefter.

Bagasjerommet i den nye bilen er på 421 liter, noe som kun er 30 liter mindre enn i storebror GLK. Nå ventes det at den neste generasjonen GLK vil bli både større og etter spionbilder å dømme, mer lik sin nyfødte lillebror i formene.

GLA debuterer under bilutstillingen i Frankfurt i september, og kommer på markedet i starten av 2014.

Les test av den vanvittige A 45 AMG: Mercedes A 45 AMG: Fantastisk rask

Se store bilder av nye GLA i DN Play.