Mye er nytt: Navnet er nå Mercedes-AMG C 63. Masse ny teknologi og en ny motor. Heldigvis er mye av det samme. V8-motoren er langt mindre enn før, der volum erstattes av dobbel turbo. Men det er tross alt beholdt åtte sylindere.

Fremdeles er den håndbygget, men volumet er nå på 3,982 kubikkcentimeter. Likevel er den selvsagt kraftigere, mindre, lettere og 32 prosent mer drivstoffeffektiv enn forgjengeren.

Som på storebror E-klassen, kommer bilen i to versjoner. Motoren er en nær slektning til motoren som sitter i den nye Mercedes-AMG GT. Standarden kommer C 63 med 476 hestekrefter og et dreiemoment på 650 newtonmeter mellom 1750 og 4500 omdreininger. I tillegg kommer C 63 S, som selvsagt er enda kraftigere. 510 hestekrefter og 700 newtonmeter lar seg høre.

Null til 100 km/t går for S-modellen på fire sekunder, mens standard-modellen bruker ett tidel mer. Stasjonsvognversjonen bruker også ett tidel mer enn sedanen i begge versjoner. Toppfarten er selvsagt elektronisk bergrenset til 250 km/t.

Navnepolitikken med Mercedes-AMG har den arvet etter den nye sportsbilen Mercedes-AMG GT som debuterer i Paris i starten av neste måned. Bilen kommer på markedet tidlig i 2015, og etterfølger altså den mest populære AMG-modellen noensinne.

Les mer om Mercedes-AMG GT: Nå skal Porsche gruses

Forgjengeren hadde en vanvittig 6,2-liters motor som ga 457 hestekrefter og et massivt bensinforbruk. Likevel er det en av de mest underholdende Mercedesene vi noen gang har sittet bak rattet i.

Les testen av forrige generasjon C 63 AMG: Mye skrik – mye ull

CO2-utslippet på nye C 63 ligger på 192 gram per kilometer, ned fra 319 (!) i forrige generasjon. Stasjonsvognen slipper ut fire gram mer.

Med såpass innspart på utslipp, regner vi med at bilen kan bli noe billigere enn sin forgjenger som startet på halvannen million kroner.

Bilen vil konkurrere mot den nye M3 og M4 fra BMW. Noe som kan bli en tøff konkurranse, selv om Mercedes trumfer BMW solid på effekt.

Les test av BMW M3: Fortsatt best i klassen

Les test av BMW M4: Én bedre enn M3?

Les test av den nye C-klassen: Ledestjernen dnPlus (krever innlogging)

 

Les også test av Mercedes GLA 45 AMG: Lenge leve ufornuften! (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.