Dette er den nye Mercedes-AMG GT, en bil som ikke bare skal ta opp arven etter SLS AMG, men også legendariske 300 SL Gullwing.

Riktignok har ikke nykommeren måkevingedører, som er særegent og tøft, men kanskje ikke så praktisk. Men utseendemessig ser det ut til at den kan blande seg i det gode selskap der Porsche 911 og tildels Jaguar F-Type regjerer.

Les test av Porsche 911: Dette må være verdens beste sportsbil

Les test av Jaguar F-Type: Det elegante valg

- Med nye Mercedes-AMG GT entrer Mercedes-Benz et segment der konkurransen er knallhard. Dette har vi tatt som en utfordring, en motivasjon for å vise sportsbilentusiaster verden over hva Mercedes-AMG er i stand til å skape, sier Prof. Dr. Thomas Weber, styremedlem i Daimler AG og ansvarlig for forskning og utvikling i Mercedes-Benz personbil i en pressemelding.

Også Mercedes og deres trimmere hos AMG har til en viss grad startet med nedskalering av motorene sine.

Les om den noe billigere GLA 45 AMG: Lenge leve ufornuften!

Der SLS AMG hadde en V8-motor på 6,2 liter, kommer GT med en V8-motor på fire liter. Men det manglende volumet hentes inn igjen ved å putte to turboer der SLS ikke fikk kunstig pustehjelp i det hele tatt. En nyhet er at turboene ikke sitter på utsiden, men på innsiden av V-konfigurasjonen. Girkassen er derimot den samme syvtrinns dobbeltklutsjkassen som også sitter i forgjengeren.

Effektmessig resulterer dette i 462 hestekrefter i GT, og 510 hestekrefter i den heftigere GT S.

 

Som i forgjengeren SLS AMG, som har levert plattformen til AMG GT, er motoren plassert foran, men samtidig bak forhjulene. Vektfordelingen av de 1540 kiloene i GT er plassert med 47 prosent foran og 53 prosent bak. Det borger for sportslige egenskaper.

I den sterkeste versjonen gjør AMG GT S null til 100 km/t på 3,8 sekunder. Det er det samme som den 571 hestekrefter sterke SLS AMG brukte på samme øvelse. Toppfarten er begrenset til 310 km/t, noe som er 7 km/t mindre fort enn SLS AMG.

- Nye Mercedes-AMG GT oppsummerer AMGs posisjon som leverandør av det ypperste innen sportslige biler. Vi gleder oss til å introdusere den for våre norske kunder, sier Johnny Kristian Danielsen, Direktør Mercedes-Benz personbil.

For dem som er opptatt av praktikalitet, er bagasjerommet på hele 350 liter, og skal romme to sett golfkøller.

Les test av Mercedes-Benz SLS AMG: Das Beste

Les også om opplevelsen bak rattet av 300 SL Gullwing: Vital 60-åring (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.