I forrige uke slapp Mercedes bilder og informasjon om sin nye C-klasse Coupé. Den viste seg å bli riktig så lekker, og idag slapp de selve rosinen i pølsen: Mercedes-AMG C 63 Coupé.

Les også: Mercedes' nye innertier

Som sedan og stasjonsvogn-versjonenen får også denne modellen den fantastiske fireliters V8-motoren i to effektversjoner, 476 og 510 hestekrefter.

Les test av C 63 S stasjonsvogn: Sivilisert villdyr dnPlus (krever innlogging)

Dermed blir den langt sterkere enn konkurrenten BMW M4 som har en rekkesekser på 431 hestekrefter. Den sterkeste versjonen bruker to tideler kortere tid fra null til 100 km/t enn både M4 og stasjonsvognutgaven fra Mercedes. Det hele går unna på 3,9 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t, men kan heves til 290 km/t med en såkalt "AMG Driver's package".

Les DNs test av BMW M3/M4: Fortsatt best i klassen

- Den nye C 63 Coupé legemliggjør vår oppfatning av utvikling. Den tilbyr en imponerende dynamikk på et ekstremt høyt nivå, sammen med bedre drivstofføkonomi. I tillegg er det muskuløse designet en dristig visuell uttalelse. Våre kunder kan derfor oppleve utviklingen med alle sine sanser: se, høre, føle og fremfor alt; kjøre, sier Tobias Moers, styreformann i Mercedes-AMG i en pressemelding.

Denne bilklassen blir stadig råere, og konkurransen hardner til. Senere kommer også Alfa Romeo på banen med sin Giulia, som i mest ekstreme versjon skal ha den samme effekten som i denne Mercedesen.

Les mer om Alfas nye mellomklassebil: Alfa Romeo "gjenoppstår"

Bilen vises senere i høst under bilutstillingen i Frankfurt, og kommer på markedet i mars neste år.

Her er spesifikasjonene:

 

Prisen på utgående Coupé-modell er 1.464.500 kroner. Lavere utslipp kan tyde på en lavere pris på denne nye modellen. Sendanen i sterkeste S-versjon med 510 hestekrefter koster 1.359.400 kroner.

Se video og hør den fantastiske lyden fra DNs test av Mercedes-AMG C 63 S.
- Det buldrer og braker og man blir presset tilbake i stolen:

- Det buldrer og braker og man blir presset tilbake i stolen
Ikke rart DNs bilanmelder synes dette er verdens beste bil.
03:15
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.