Da John Fredriksen kjøpte seg inn i det tyske selskapet TUI AG i 2007 ønsket milliardæren å skille ut containerrederiet Hapag-Lloyd fra reiselivsselskapet. Fredriksen ønsket en egen børsnotering av rederiet. Slik gikk det imidlertid ikke.

Fredriksen møtte stor motstand hos ledelsen og styret, som fikk støtte av en aksjonærgruppe som ifølge Fredriksen-leiren hadde tette forretningsforbindelser med TUI.

Solgte unna
Etter en dramatisk generalforsamling våren 2008 ble rederiet lagt ut for salg. En lokal investorgruppe fikk tilslaget, men fikk finansieringsproblemer i forbindelse med finanskrisen. Dermed ble TUI sittende på 43,3 prosent av aksjene i rederiet. Den lokale investorgruppen skal etter planen overta resten av aksjene i 2012.

I dag skriver imidlertid Financial Times Deutschland at et salg kan finne sted lenge før den tid. Bakgrunnen skal være at styret i TUI ønsker å rendyrke selskapet innen reiselivsvirksomheten.

TUI eier i dag 57,5 prosent av aksjene i Tui Travel, som er Europas største reiselivsselskap. Ifølge meglerhuset Morgan Stanley kan et kjøp av de resterende aksjene finansieres ved å selge unna eierandelen på 43,3 prosent containerrederiet Hapag-Lloyd.

Kan forsvares
Analytiker Jamie Rollo i Morgan Stanley sier ifølge den britiske avisen Daily Telegraph at TUI AG kan forsvare en handel med store kostnadsbesparelser, utnyttelse av skattefordeler og tilgang til Tui Travels solide kontantstrøm.

Rollo viser også til at bedringen i containermarkedet vil gjøre det mulig for TUI å selge unna containerrederiet Hapag-Lloyd raskere og til en bedre pris enn tidligere antatt. Tui Travel-aksjen stiger mer enn syv prosent på London-børsen onsdag.

Dårlig tid
Det London-baserte meglerhuset Olivetree Securities mener vinduet for et eventuelt salg av Hapag-Lloyd kan være begrenset.

- Vi føler at andre kvartal kan ha vært toppen for verdenshandelen med tanke på oppgraderingene som ble gjort i kvartalet. Siden den tid, har vi systematisk innhentet anekdotisk bevis på svakere utsikter, økt usikkerhet og ny kapasitet i markedet, skriver meglerhuset i en oppdatering ifølge Financial Times-bloggen FT alphaville.

Meglerhuset peker også på at Hapag-Lloyd fortsatt mottar statsstøtte og at en kansellering av denne ordningen må være første skritt på veien før en eventuell restrukturering av TUI kan finne sted.

Langvarig konflikt
Olivetree Securities har også merket seg at TUI har en komplisert aksjonærstruktur, hvor stålmilliardæren Aleksej Mordasjov og John Fredriksen eier rundt 15 prosent hver. Mandag denne uken ble det kjent at Mordasjov, som har vært styret og ledelsens viktigste støttespiller, har planer om å kjøpe seg ytterligere opp i selskapet.

- De to har barket sammen tidligere med tanke på styrestrukturen, og det er sannsynlig at de har ulikt syn på hvordan et eventuelt overskudd fra salget av Hapag-Lloyd skal brukes, skriver meglerhuset.

Les mer: Russisk rival utfordrer Fredriksen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.