I store, lyse lokaler på Skøyen på Oslos Vestkant står nypolerte, brukte BMW-er i forskjellige nyanser av grått på rekke, i flere etasjer. Til enhver tid har Bilia, som er en av de største bilforhandlerkjedene i Norge, omkring 1000 bruktbiler ute for salg. Nå skal Bilia starte salg av disse bilene på nett, slik at kjøperen slipper å besøke lokalet i det hele tatt. Bilen kan leveres rett hjem.

– Vi snakker mye om digitalisering i bransjen, og om at nettet brukes mer og mer i kjøpsprosessen. En del importører har jo forsøkt seg på nettløsninger med kjøp av nye biler. Det har nok ikke vist seg å være så vellykket, og volumene har vært små. Vi tror mekanismene er veldig annerledes på brukte biler, i den forstand at det er snakk om unike objekter, sier administrerende direktør Frode Hebnes i Bilia.

Han sier de i dag selger omkring 15 prosent av de 10.000 årlige bruktbilene uten at kunden har prøvd eller sett bilen.

– Kunden finner bilen på nettet og gjør avtale med selgeren på telefon eller mail og kjøper bilen uten å ha vært fysisk i butikken, så den formen for handel foregår også allerede i dag. Vår nye løsning muliggjør kjøp på nettet, sier Hebnes.

Kunden kan gå inn på nettsidene, velge seg en bil, trykke på «kjøp», for deretter å få den levert hjem. Tjenesten er integrert med DNB, som gjør at finansiering ordnes raskt via nettsidene. 

– Det er gledelig at vi er første aktør til å komme med en slik type tjeneste, men jeg tror ikke vi kommer til å bli alene særlig lenge, sier Hebnes.

Tjenesten er ifølge Hebnes ikke et alternativ til Finn.no, der det ligger 70.000 biler ute hele tiden, men systemet er integrert med Finn.

– Per i dag kommer 80 prosent av trafikken vår fra Finn, det er greit å starte der, skyter markedsdirektør Finn Wilhelmsen inn.

Ikke tro på nybil

Bilbransjen har den siste tiden eksperimentert noe med netthandel på også nye biler, men det har ikke Bilia-sjefen så stor tro på.

– Vi tror det er veldig beskjedne volumer på det som er prøvd. Det er ingen «sense of urgency» knyttet til det, og heller ingen stor prisfordel. Det er der vi tror bruktbil er signifikant annerledes, i den forstand at det er unike objekter. Så den bilen du sitter og ser på nå, den er tilgjengelig nå, men det er ikke sikkert at den er tilgjengelig om to minutter. Da kan den være solgt. Det er en trigger, sier Hebnes.

– Hva med alle bilene som nå selges lenge før de kommer?

– Det er fordi suget er så sterkt. Det er på de unike bilene, når du har nyhetsdimensjonen. Det har med tilgjengelighet å gjøre, eller at det er noe unikt. Det viste First-Edition av Volvo XC90. Det var en begrenset vare. Det er en annen kjøpsprosess knyttet til nye biler. Man bruker lengre tid på å kjøpe ny bil, man ønsker å prøvekjøre, man ønsker å spesifisere bilen sin selv, sier Hebnes.

Bransje i endring

Bilbransjen har endret seg stort på få år og vil nok endre seg mer i årene fremover.

– Går vi ti–tolv år tilbake i tid, var Norway Cup gulluken på Bilia Økern. Hele Norge kom til Oslo og skulle se på bil. Slik er det ikke lenger. Da var det Klondyke å komme inn og se 120 biler. Nå ligger tilbudet ute til enhver tid, sier Hebnes.

– Trenger dere slike fine, sentralt plasserte lokaler hvis dette blir en suksess?

– Dette blir spennende. Man sier om e-handelsbiten at man må tørre å prøve og feile litt. Vi solgte 10.000 bruktbiler i fjor. Vi vet ikke hvor mange vi kan selge slik. Jeg har en forhåpning om at vi skal selge 500 biler slik resten av året. Blir det under det, er det mindre vellykket. Bikker vi tusen, så er det en suksess. Man må kjenne litt på hvor modent markedet er for dette. Hvis det blir en suksess, så er det klart det vil påvirke hvordan vi rigger våre lokasjoner i fremtiden, sier Hebnes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Som skapt for norske vinterveier
Volvo V90 Cross Country er bilen for deg som vil ha suv egenskaper, uten å måtte ha suv.
01:57 Min
Publisert: