Neste år kommer BMWs elbil i4, og den tyske bilprodusenten har nå avduket konseptmodellen som skal vise hvordan bilen vil se ut. BMW Concept i4 er en såkalt Gran Coupe med fire dører, med et ganske særegent utseende.
– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklassesegmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Den elektriske motoren yter 530 hestekrefter, altså det samme som V8-motoren i for eksempel M550i. Det skal gjøre bilen i stand til å gå fra null til 100 km/t på rundt fire sekunder.
Kapasiteten på batteriet er oppgitt til rundt 80 kWh, som skal gi en rekkevidde på opptil 600 kilometer etter den nye målemetoden WLTP.
Nytt indre
Innvendig er antallet fysiske knapper blitt kraftig redusert. Alle betjeningsfunksjonene er i stedet lagt til i BMW Curved Display-skjermen, som strekker seg hele veien fra førersiden over til pasasjersiden.
Den buede skjermen skal gi en smakebit av neste generasjons operativsystem, som introduseres i nye BMW-modeller fra 2021. Her kan man blant annet veksle mellom tre modi «Core», «Sport» og «Efficient». Da endrer skjermen og grafikken seg, og interiøret blir presentert med forskjellig belysning rundt dashbordet og i dørene.
Samtidig videreutvikler BMW betjening via gestikulering med definerte håndbevegelser. Volum, radiokanal, mediespor, telefonanrop og annet kan endres med enkle håndbevegelser foran dashbordet. I fremtidige modeller vil stadig nye funksjoner legges til for sømløs betjening.
Den tradisjonelle girspaken er byttet ut med en skyvebryter som skyves opp og ned.
Fire elbiler i 2021
Serieproduksjonen av BMW i4 vil starte i 2021 på BMWs fabrikk i München, side om side med modeller med vanlige forbrenningsmotorer og en rekke plugin hybrider. Dette for å kunne tilpasse produksjonen til etterspørselen. BMW i4 er bare én av de kommende ladbare modellene som lanseres fra BMW Group de neste årene. Frem mot 2025 forventes salget av BMW Groups ladbare modeller å øke i gjennomsnitt 30 prosent hvert år. I 2021 vil BMW ha fire elbiler i serieproduksjon, i3, iX3, i4 og iNEXT.
I Norge er BMW-salget allerede preget av ladbare modeller. Halvparten av BMWs registrerte nybiler i år er ladbare hybrider, 30 prosent er helelektriske i3. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.