Av de over 20.000 nordmennene som meldte sin interesse for Hyundais nye elbil Kona, har hele 7000 valgt å bestille bilen. Det betyr som for så mange andre elbiler, ekstremt lange ventelister.
– Vi kan allerede nå si at vi med 6.969 bestillinger forventer at nye kunder som kommer til må belage seg på ventetider mot midten av 2020, sier Christian Stenbo, markedsdirektør i Hyundai Norge.
Hyundai Kona electric er en liten suv med elektrisk motor på 204 hestekrefter og et batteri på 64 kWh som gir en rekkevidde på 482 kilometer målt etter den nye målemetoden WLTP. I slutten av mai kunngjorde Hyundai prisen på elbilen som starter på 325.900 kroner. For 10.000 kroner ekstra kommer bilen med skinnseter, og for 10.000 kroner oppå der igjen får man også soltak. Metallic lakk koster 4.900 kroner. Samtidig åpnet den norske importøren opp for bestillinger av bilen for de over 20.000 potensielle kundene som hadde registrert sin interesse på Hyundais nettsider.
– Man blir jo litt overveldet av responsen. Vi hadde sett for oss at rundt 25 prosent av dem som meldte forhåndsinteresse ville bestille bil. Nå ser vi at et sted mellom 35 og 40 prosent til slutt la inn ordre, og vi kan trygt si at Kona electric er en vanvittig suksess, sier Stenbo i en pressemelding.
Foreløpig er det kun interessenter som har skrevet seg liste som har fått bestille bilen. Det ordinære salget av bilen starter 2. juli.
– Det er klart at interessen vi nå ser vil gi utslag i leveringssituasjonen, særlig for dem med høyt kønummer, og de som kommer til med ordinær bestilling fra 2. juli, sier Stenbo.
Dette er ikke den første elbilen som får en lang kø av kunder som må vente på bilen de har bestilt. Også Hyundais første elbil, Ioniq electric, var det lang ventetid på da den kom i 2016. Fremdeles er ventetiden for denne bilen på omkring åtte måneder. Hittil i år er det registrert i underkant av 1000 slike biler i Norge. Den nærmeste konkurrenten for Hyundai Kona er kanskje Opel Ampera-e, denne er det lang leveringstid på, og kun 330 biler er registrert hittil i år.
For Jaguar I-Pace, som er en dyrere elbil som kommer på markedet i Norge nå i sommer, har det inntil nylig vært sagt at nye bestillinger skal leveres senere i år, men nå kan ikke den norske importøren love levering før i 2019 også for denne elbilen. (Vilkår)