Ved soloppgang tirsdag ble prototypen av den nederlandske solcelledrevne, elektriske bilen Lightyear One avduket i Nederland.

Som den snodige og ekstremt lange bakparten vitner om, er bilen designet med utgangspunkt i å utnytte energi fra solen, og skal ifølge produsenten kunne kjøre langt uten vanlig kabellading. Hele fem kvadratmeter solceller dekker den over fem meter lange bilen. Innvendig er det plass til fem voksne og 780 liter bagasje.

Batteriet skal gi bilen en rekkevidde oppgitt i WLTP-tall til 725 kilometer, og kan som andre elbiler lades via strømnettet. Hvordan de får det til, er uklart, men batteriet skal kunne lades to til tre ganger hurtigere enn noen annen elbil som finnes på markedet. Dette betyr at en natts lading fra en normal stikkontakt skal gi 40 mil over natten i et vanlig strømuttak.

–To år med drømming, tenkning og hardt arbeid har ført frem til denne milepælen, som er et gigantisk steg mot å oppfylle vår misjon om å gjøre ren mobilitet tilgjengelig for alle, sier Lex Hoefsloot, som er sjef og en av grunnleggerne av selskapet Lightyear.

Bilen er bygget med tanke på aerodynamikk og lett vekt. Den har fire uavhengige motorer som driver hvert hjul, og bilen skal være svært effektiv når det kommer til energiforbruk. Null til 100 km/t oppgis til ti sekunder, og forbruket av strøm til 83 Wh/km. Solcellene lader ifølge spesifikasjonene i en hastighet av 12 km/t.

Lightyear One.
Lightyear One. (Foto: Lightyear)

Selskapet ble dannet i 2016, basert på teknologien som vant solcelle-konkurransen World Solar Challenge i 2013, 2015 og 2017. Nå har selskapet 100 ansatte, blant annet folk fra Tesla, Ferrari og Jaguar. Det skal være hentet inn 15 millioner euro, og 100 biler skal allerede være solgt. Så gjenstår det å se om dette er nok til at de første bilene som skal leveres i 2020, faktisk blir noe av.

–Hovedmålet med bilen er å fylle rommet der elbiler faller igjennom. Forskning har vist oss at rekkevidde og mangel på lademuligheter fremdeles er på topp blant folks bekymringer når de vurderer elektriske biler, sier Hoefsloot.

Første modell One kan reserveres, og prisen oppgis til 149.000 euro inkludert moms, eller drøye 1,44 millioner kroner.

–Siden ny teknologi har en høy enhetskostnad, må vi starte i et eksklusivt marked, Lightyear One er den første solcellebilene med lang rekkevidde og har imponerende spesifikasjoner. Neste modell planlegger vi å utvikle til en merkbart lavere kjøpspris. I tillegg vil fremtidige modeller bli tilbudt selvkjørende og delebil-flåter, så kjøpsprisen kan deles på en større gruppe brukere, sier Hoefsloot.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.