– Neste generasjons elbiler ruller snart ut fra fabrikkene. Disse bilene har lenger rekkevidde og muligheten for raskere lading. Derfor bygger vi i Fortum allerede nå ladestasjoner som kan lade neste generasjons elbiler når de kommer på veiene. Med disse ladestasjonene kan man lade en elbil for 25 mils kjøring på ti minutter, sier Stian Mathisen, kommunikasjonssjef i Fortum.

Det finske selskapet er størst på ladere langs norske veier, og som DN skrev i mars, vil selskapet høste erfaringer her for å dra nytte av kunnskapen på nye markeder.

Den første av en ny generasjon hurtigladere, ble torsdag åpnet ved Nygårdskrysset i Ås, og er del av en korridor som skal knytte sammen Oslo, Stockholm og Helsingfors for fremtidens elbiler. Mens dagens hurtigladestasjoner tilbyr 50 kilowatt effekt, så vil de nye lynladestasjonene kunne tilby opp til 350 kilowatt. I løpet av sommeren og høsten kommer det flere nye modeller som kan lades langt raskere enn hva dagens elbiler kan. Først ut er Hyundai Kona som har et 64 kWh stort batteri som produsenten sier kan lades fra null til 80 prosent på 54 minutter på en 100 kW-lader. Flere enn 20.000 nordmenn skal ha registrert seg for å stå i kø for denne bilen, uten at Hyundai ennå har sagt noe om prisen.

Mange på liste

Til høsten kommer også Jaguars første elbil I-Pace på markedet. Her skal over 1000 nordmenn allerede ha skrevet kontrakt på bilen som starter på 600.000 kroner og har et batteri på 90 kWh som skal kunne lades på 100 kW-ladere.

Omkring årsskiftet kommer også Audi E-tron på markedet. Denne skal også kunne lades raskt via lynladeren. Også dagens elbiler kan lades på de nye laderne. Om det i fremtiden kommer biler som kan håndtere lading med 500 kilowatts effekt, så kan de nye ladestasjonene også oppgraderes til å levere denne effekten, heter det fra Fortum.

– Nå nærmer vi oss punktet der elbiler dekker alle bilisters behov, og å bygge et ladenettverk for raskere lading vil være viktig for at elbil skal bli et alternativ for alle som trenger å bruke bil, sier Mathisen.

Enda et nettverk

Bilprodusentene BMW, Daimler, Ford og Volkswagen gruppen har også gått sammen i selskapet Ionity for å bygge ladeinfrastruktur i hele Europa. Også disse laderne tilbyr opptil 350 kW ladehastighet. Til sammenligning gir Teslas superladere opp til 145 kW, mens bilene tåler opp til 120 kW. Tesla har til gjengjeld et velutbygget nett på hele 42 supercharger-stasjoner med til sammen 438 ladeplasser allerede i Norge. Ionity skal til sammen bygge 400 ladestasjoner innen utgangen av 2020. 20 av disse skal åpnes i Norge, der Rygge, Dal og Kjerlingland er først ut.

2020 er også året som regnes som brytningspunkt for bilindustrien som får strengere krav om gjennomsnittlig utslipp fra bilene de produserer, og dermed er det året da det virkelig kommer mange elbiler på markedet.

– Med åpningen av lynladestasjonen vil de som vurderer elbil som sin neste bil, få nok et godt kjøpsargument. Mange av Nafs medlemmer er avhengig av bilen, og skal de tørre å satse på ny teknologi må de vite at det er mulig å lade raskt og effektivt. En lynladekorridor mellom de store nordiske byene viser virkelig vei inn i fremtiden, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i Naf ifølge en pressemelding.(Vilkår)

Her er Audis første elbil
Audi lettet på sløret for å vise frem sin første elbil i drøye 10 minutter på bilmessen i Genève.
00:35
Publisert: