Norske kunder går mann av huse for å bestille og reservere elbiler, ettersom de fleste elbilene på markedet enten er utsolgt eller produksjonen går i stå på ulike vis.
Perfekt for Norge?
Denne uken viste Mercedes sin kommende elbil i Stockholm. Suven EQC blir enda en bil det kan bli lange ventelister og enda lengre leveringstid på. Bilen har mye som skal til for å bli en suksess på det norske markedet. Størrelsesmessig passerer den som en mellomstor suv, den har firehjulsdrift, over 400 hestekrefter og et batteri på 80 kWh. Det gir bilen en rekkevidde på omkring 40 mil. I tillegg kan bilen ha hengerfeste, noe mange nordmenn setter pris på.
Mercedes har også skapt et moderne interiør som nok vil falle i smak hos mange. Under DNs første møte med bilen, var det mest negative vi fant at det relativt store rommet under bagasjeromsgulvet hadde en materialkvalitet som Mercedes ikke bør være bekjent av. Benplassen i baksetet er god, men på grunn av den skrånende taklinjen, så kan høye baksetepassasjerer slite litt med knapp hodeplass.
Mer enn 2000 på liste
Den norske importøren opplyser et «mer enn 2000 nordmenn» har betalt depositum for å reservere en plass i køen på bilen som kommer sommeren 2019, men som det ikke er antydet noen pris på ennå. Det er vel ikke oppsiktsvekkende å anta at Mercedes prismessig vil legge seg i nærheten av de konkurrentene som finnes. Det betyr i praksis mellom Jaguar I-Pace som starter på 600.000 kroner, og den større Tesla Model X som man kan kjøpe fra drøye 700.000 kroner.
Med unntak av Tesla har alle de nye elbilene som har kommet på markedet i det siste, endt opp med masse interessenter og lange ventelister. Det er en viss fare for at det også vil skje med Mercedes EQC.
– Vi går ikke ut med salgsmål eller produksjonstall på enkeltmodeller. Vi er beskjedne optimister. Men kundene må nok regne med å vente litt i starten. Da vi lanserte GLC for tre år siden, feilberegnet vi kraftig, og det ble 12 måneders ventetid. Da måtte vi ta grep, sier Ola Källenius, styremedlem i Mercedes-Benz.
– I Norge er det nå to års ventetid på Hyundai Kona. Blir det slik med deres modell?
– Hva sa du? To år? Vi får se, sier Ola Källenius til DN.
– Vi skal kun kjøpe nullutslippsbiler i 2025, tror du det er mulig?
– Vi tror mellom 15 og 25 prosent av bilene vi selger i 2025 er elektriske. Dette er den første modellen vår i EQ-serien. Vi har sagt at vi skal ha helelektriske modeller i alle segmenter i 2025. Alle biler skal ha minst et 48-voltanlegg, og vi skal bygge plugin-hybrider med lengre rekkevidde enn dagens.
Hva som eventuelt skjer om europeerne etter hvert skulle falle for elbiler, kan man jo spekulere over, men det er neppe positivt for tilgangen på biler i det norske markedet.
Senere i høst skal Audi presentere sin første elbil, suven E-Tron. BMW kommer neste år med modellen iX3 i den samme bilklassen. Kia kommer med Niro Electric, et rimeligere og mindre alternativ, i desember.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.